Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MechaniX skrev:
rudarmy skrev:det förutsätter dock att mjukvaran justeras så att bilen vet om att den skall ha 46% mer soppa.
Var har du fått 46% ifrån? E85 innehåller ju ca 35% mindre energi.. Min erfarenhet från chevan var att den drog ca 30% mer med E85 jämfört med på 95 oktan. Det verkar gå hand i hand med vad folket på etanolforumet uppger.
menade vid konvertering: E85 har AFR10, Bensin AFR 14.6 dvs du behöver 46% mer E85

gör som ni vill men jag kör iaf v-power

min bil drar säkert 10% mindre på v-power jämfört med 95 så det blir ju inte dyrare för mig,
+ att jag känner mig lugn å kan gasa utan att det rasar :D

lycka till på jakten av kronor och ören
Användarvisningsbild
av thorell
Nu har lampan slocknat efter ytterligare 10 liter V-Power. Jag känner inte heller några ryckningar när motorn är kall.

Nu blir det till att köra slut på den här tanken för att sedan tanka 15L E85 och sen fylla med V-Power.

Det är väl egentligen inte så mycket för att spara pengar som jag laborerar med det här - det är ju för att bilen går så mycket skönare. Men om konsekvensen är en spikande motor, då är det inget jag tänker fortsätta med.
rudarmy skrev: utan belägg för detta utanlande,
Tack för att du erkänner okunskap, så vi inte luras att tro att du är en auktoritet.

motorn går ju snålt=varmt
Så länge ECU:n lambda-reglerar går den inte snålt.
Och blandtankar man bilen kommer ECU:n att räkna ut hur mycket extra soppa som behöver tillföras för att ligga rätt i bränsle-luft-mängd. Det vi kallar för Short Term Fuel Trim och Long Term Fuel Trim.

men han som blandar i 50% ETANOL vilket lambda värde ligger han på, hur ligger avgastempen (SMÄLT MOTOR)?
Avgaserna från etanol innehåller mer vattenånga än avgaser från bensin, och blir på det sättet svalare.
Vid hög motorbelastning (fullgas och höga varv) på bensin, så har ECU:n något som kallas fullgasanrikning, den pytsar i mer bränsle än optimal blandning för att kyla ner avgaserna för att inte bränna ventilerna.
Tankar man etanol behövs inte denna fullgasanrikning, för avgaserna blir inte lika varma. Faktum är att vissa FlexiFuel bilar från fabrik går utan fullgasanrikning på E85.
Vet inte hur det är på din bil men på x40 ( vi är i det forumet..)så går inte bilen efter lambda på full trottle..
Är det då så smart å köra snål blandning på fyllgas?
rudarmy skrev:
Vet inte hur det är på din bil men på x40 ( vi är i det forumet..)så går inte bilen efter lambda på full trottle..
Är det då så smart å köra snål blandning på fyllgas?
Det skrev han ju i inlägget också.. :roll:

[quote="Mabuse=""]Avgaserna från etanol innehåller mer vattenånga än avgaser från bensin, och blir på det sättet svalare.
Vid hög motorbelastning (fullgas och höga varv) på bensin, så har ECU:n något som kallas fullgasanrikning, den pytsar i mer bränsle än optimal blandning för att kyla ner avgaserna för att inte bränna ventilerna.
Tankar man etanol behövs inte denna fullgasanrikning, för avgaserna blir inte lika varma. Faktum är att vissa FlexiFuel bilar från fabrik går utan fullgasanrikning på E85.[/quote]
alltså jag säger inte imot 20-30%.. jag frågade om 50%..
å jag vet att det är ok har en gammal konversation med Autotech..

konversation:
fråga 1:angående blandtanka 95-E85, Trimmat som otrimmat. Har du nåt svar på om det är ok med å blanda, å isåfall hur mycket?

svar 1 av ATM: Detta är oftast inga problem.. Iaf inte på Volvo. Vissa bränslesystem tål inte E85, osäker på vilka bilar..
Att köra runt 20% är inga prob, förmodligen inte 30% heller

fråga 2: finns det nån vinning i hk el drivkostnad å köra med blandtankning?
svar 2 av ATM:
Nåra kusar gör det, hade 10hp på min 370z. På min C30 ( dessa jobbar mot knack ) gör det nog 10-15hp
ingen vinst i förbrukningen dock

jag har inget mer att säga i denna fråga, tack för mothuggen:)

mvh bengt
rudarmy skrev:alltså jag säger inte imot 20-30%.. jag frågade om 50%..
å jag vet att det är ok har en gammal konversation med Autotech..

konversation:
fråga 1:angående blandtanka 95-E85, Trimmat som otrimmat. Har du nåt svar på om det är ok med å blanda, å isåfall hur mycket?

svar 1 av ATM: Detta är oftast inga problem.. Iaf inte på Volvo. Vissa bränslesystem tål inte E85, osäker på vilka bilar..
Att köra runt 20% är inga prob, förmodligen inte 30% heller

fråga 2: finns det nån vinning i hk el drivkostnad å köra med blandtankning?
svar 2 av ATM:
Nåra kusar gör det, hade 10hp på min 370z. På min C30 ( dessa jobbar mot knack ) gör det nog 10-15hp
ingen vinst i förbrukningen dock

jag har inget mer att säga i denna fråga, tack för mothuggen:)

mvh bengt
Finns inte så mycket att säga.

I instruktionsboken står det vad man kan fylla tanken med och inte.

Frångår man dessa rekommendationer så är man hänvisad till forumgudar här och där.

Vilket ansvar dessa kommer att ta om det skiter sig återstår att se.
JohnLar skrev: Vilket ansvar dessa kommer att ta om det skiter sig återstår att se.
Man blandtankar alltid på egen risk.
Hur stor den risken sedan är i verkligheten, det är inte oviktigt.
Men samtidigt finns det många förståsigpåare som vet att det är farligt att blandtanka och inte har några problem att överdriva riskerna.
Personligen tycker jag själv att man bör ha så mycket information som möjligt på fötterna. Det är först då som man kan fatta väl grundade beslut. Tycker man fortfarande att risken är för stor, så låter man helt enkelt bli.
Det är precis som varningarna om att inte blandtanka E85 i GDI-motorer, då rasar motorn/havererar ventilerna. Men då har man inte brytt sig om att fundera över varför det har hänt. GDI-motorerna får sot i inloppen på grund av den höga EGR:en. Tankar etanol kan soten börja lösa uppsig och sotflagor följer med in i cylindern. Fastnar dessa i ventilsätet kommer ventilerna att läcka och vips har man ett haveri på posten. Precis samma sak kan hända om man bara kör på bensin.
Faktum är att även GDI-motorn går bättre och renare på etanol än på bensin, och sotar inte på etanolen som den gör på bensin. När väl insug och inlopp är rensat från sot kommer den att hålla sig sotfri. ECU:n är bara inte programmerad för flexi-fuel och den är betydligt svårare att etanol-konvertera.

Det finns exempel när folk har konverterat sin bil till etanol, och sedan har motorn börjat gå dåligt eller till och med rasat. Men betyder det att det är etanolens fel? Motorn hade lika gärna kunnat rasa om man fortsatt köra på bensin. Vad som är orsak och verkan är inte alltid solklart, även om det är bekvämt att skylla på det.
Precis som föräldrar med autistiska barn behöver något att skylla på, som kan förklara att barnet blivit som det är. Då är vaccinet en bekväm syndabock, trots att det inte finns någon koppling mellan dem annat är att vaccinet tas innan barnet har utvecklats tillräckligt för att autismen ska bli synbar/diagnosbar.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?