Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvov402003 skrev:kollade igenom grenröret idag och upptäckte att det saknades en mutter på enasidan..sen var bulten av oxå..ska köpa nya packningar nu..men kan de ha påverkat att bilen misständer kall?
Läcker den mycket så får du ju fel lambdavärde och då går den dåligt på låg last. Går den ok om du gasar ordentligt när bilen är kall?

/Martin
gasar jag över 2500 varv så går den bra..släpper jag gasen så misständer den en liten stund till...känner avgaser i motorrummet men låter inte så mycke bara ett tickande ljud vid den cylindern...hörs tydligare inne i bilen en längre stund innan den blir varm
Om du känner avgaser borde det ju läcka ganska mycket, Lambdaregleringen är ju bara vid låglast så detta kanske kan va något du är på spåren.

/Martin
håller på att byta grenrör packningen ikväll halva packningen på 1ans cyl var blåst..har fått dit den nya bara att skruva dit allt imorn..var inte smidigt jävligt trångt..hoppas verkligen bara funkar nu efter bytet

skriver imorn hur det gick
japp plockade bort den delen som sitter mot turbon ner mot avgasröret och olje returen från turbon sen kunde man bända isär så man får imellan packningarna..men fick 4 pinbular som följe med när jag skruvade loss grenröret...var lite bök att få dom på plats med det gick
skruvade dit allt idag bytte även olja det var ju dax..vred på nycklen samma visa som vanligt..har nu bytt

tempgivare
tändspolar
kablar
stift ok gått ca 1000mil
grenrörs packning

nu vet jag inte vad jag ska göra med bil helvetet

några tips
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7