Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
hixen skrev:Volvon delar bottenplatta med Mitsubishi Galant
Inte Galant utan Mitsubishi Carisma. Galant är en betydligt större modell än S/V40.
av metalHJ
Slutligen, det finns nog inget rätt och fel i denna frågan med värmen! Det är en fråga som vi alla upplever olika, det jag tycker är kallt kan andra uppfatta som varmt och vice versa. Jag hade önskat större värmekapacitet ur min V40 om jag jämför med alla andra bilar jag åkt, och då inte tala om 960'in som bräcker V40'in med hästlängder i klimatfrågan. Därmed inte sagt att hela V40 är en dålig bil, annars är jag riktigt nöjd med V40.

Numera kör jag med kupévärmare på morgonen, vilket avhjälper en hel del! Och dessutom slipper jag skrapa rutorna och den första imman, som annars uppstår i temperaturväxlingen.
av klacken
Måste nog hålla med om att värmen inte räcker riktigt till när det blir -15 och kallare i min v40 heller,vår andra bil som är en ford puma 8) har mycket bättre värme.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Då får väl jag kommentera hur jag upplever värmen i min S40.
Som andra påpekat är det lite dåligt vid golvet. Men för övrigt håller den en bra värme. Har aldrig haft problem med att rutan immat igen när man väl fått bort den. Funkar alltså bra att köra med auto-läget när rutan blivit immfri.
För er som har problem med imma så gör som någon annan påpekade. Putsa insidan av vindrutan. Det kan vara enorm skillnad.

För övrigt är jag nöjd med min S40. Ganska problemfri bil för sin ålder tycker jag. Jämför man med andra Volvo-modeller av samma årsmodell så har de kanske något bättre komfort och lite mer finesser. Men då är också priset ett helt annat än för S/V40.

Detta är som jag upplever det hittills i alla fall.
av N0RBERG
Nu när jag läst igenom tråden verkar det som att det till största delen är V40 ägare som anser att värmepaketet är underdimensionerat. Min S40 blir varm snabbt och jag har aldrig upplevt att värmen skulle varit sämre än i andra bilar.
S40 har betydligt mindre kupeutrymme än v40 pga att bagaget är avskärmat från kupen.
V40 måste ju värma upp hela bilen, vilket är ganska mycket större volymmässigt än S40 kupen.
Så det kan ju vara såpass enkelt att V40 skulle behöva ett effektivare värmepaket ?!
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan det inte vara så att det skiljer mellan årsmodellerna. Att de tidigare hade sämre värme, och att det åtgärdades till de senare? Tillverkades alla S/V 40 (gamla modellen) i Holland?
av christer.d

det skiljer inte mellan årsmodellerna
men man tycker man har värme tills det blir -15 och kallare men åk i en v70 v50 eller en s40 av nyare modell
där är det bra får vara fast -40 den är varm
då märker du att du är utan värme.
Användarvisningsbild
av vetten
Snackade med en kompis igår som har en -01 V40T och han har samma problem som trådskaparen ?:-/ Så jag lägger mej där och köper att det är nog är som du skriver, att -40serien inte har den värme som man kan förvänta sej av en Svensk bil :-O)
Tycker det är synd men numera konstaterat att det är fakta, men bara för er över "kräftans vändkrets" dvs. ovanför dalälven eller nått sånt.
Det är synd om Volvo att dom inte fixade det eftersom dom tappar/tappat kunder/köpare på en sån skitgrej enligt mej, en svensk bil ska klara den svenska vintern och det är bara så :-O)
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag har en v40 2.0t -98'a som jag köpte när den var 3år gammal för ca 130tkr. En billig bil alltså så vi ska inte förvänta oss en Mercedes/BMW för 300tkr kanske?

Bilen lever kvar än utan några problem så har inte velat sälja av den än. Har bytt belägg/skivor och kamrem enbart. (ja okej, olja 1gång per år)

Idag hade vi -19grader och tog en tur ner till "stan" totalt 16mil. Hade inga problem med dålig värme eller imma på rutan. Mina fötter höll sig varma och goa. Ingen motor/kupé värmare. Jag har gummimattor så någon större fukt dras vel inte in i bilensmattor som någon skrev. Ingen har vel bara tygmattor mitt i vintern?

Hursom, i min värld så vet jag inte om bilen för 300tkr hade varit bättre?
av christer.d
Man behöver inte gämföra med bmw eller mercedes.
prova bara en v70 eller v50 en s40 av nyare modell då har du värme.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt det att man överlever i en v40.

Men jag rekomenderar prova tex en v50 vid -20 du kommer att skratta och säga jäd... det är varm med ecc på 22.
Volvo v40 har sämst värme av alla volvo bilar hur man än vill ha det tyvärr.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]