benka1 skrev:Men hur blev det jmf med orginalet då,just den där kicken i motorn blev det ännu värre?
Att allt plötsligt bara skjuter iväg?
Den är apmycket starkare på alla växlar, även på lägre växlar.
Tidigare kunde jag inte köra med 5:ans växel genom stan, över gupp osv. utan att behöva växla ner. Det kan jag nu. :) Det sparar så ohyggligt mycket bensin om man ser till färddatorn.
Jag kör faktiskt hårdare och bilen går billigare än tidigare. fantastiskt! :) Så håller bilen i 12 månader har jag räknat ut att chippet betalat sig självt. 8)
Ketchupeffekten är tack och lov kvar! :) Men bilen svarar så mycket bättre på lägre varv numera så nu skulle jag inte byta bort ketchupeffekten mot någonting. Nu förstår jag äntligen charmen med ketchupeffekten! Ketchupeffekten känns dessutom som tio gånger värre än innan!
Tvåan:s växel kan jag överhuvudtaget inte använda annat än som startväxel då jag får däckspinn bara av tanken på att gasa på 2:ans växel.
3:an har tagit över rollen som 2:an hade innan. När ketchupeffekten kommer på trean så kittlar det i pungen :mrgreen: :mrgreen: :-DD
På vått underlag spinner 3:an som 2:an gjorde på vått innan chippningen.
Summa summarum:
*Jag har blivit av med en lägre växel mot utbyte av en högre växel (sparar bränsle).
*Ketchupeffekten har blivit fantastisk. (Jag tyckte tidigare att den inte var så rolig för att accelerationen var så jäv*a dålig på låga varv, det gjorde dessutom att man oftare ligger på onödigt låga växlar för att snabbt kunna komma till ketchupeffekten).
*Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta tillbaka mot min gamla T4:a!

-)