Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
unlock26 skrev:
Rådlös skrev:Någonstans i den här tråden (tror jag det var) någon som frågade om hur många procent etanol man fick vid blandtankning. Naturligtvis går det att räkna fram, men här finns en färdig räknare: http://e85.info.se/
Får ingen uträkning hur jag än gör på den sidan,har även provat i explorer då jag kör med firefox.
+1 på den.
Användarvisningsbild
av thorell
Igår morse tändes motorlampan igen. Jag har inte läst ut någon felkod, men man borde kunna anta att det är "lambda mager" igen.

Lampan tändes i samband med en omkörning och motorn var inte uppe i temp (drygt halvvägs till mitten). Förra gången lampan tändes var motorn inte uppe i temp... Spelar detta in tror ni?

Nu har jag drygat ut med totalt 15 liter ren V-Power och kört drygt 10 mil och lampan lyser fortfarande. Slocknar den automatiskt efter ett tag, eller ska jag boka en tid för felkodsläsning. Jag ska besiktiga nästa måndag, och då är det ju bra om lampan är släckt...
thorell skrev:Igår morse tändes motorlampan igen. Jag har inte läst ut någon felkod, men man borde kunna anta att det är "lambda mager" igen.

Lampan tändes i samband med en omkörning och motorn var inte uppe i temp (drygt halvvägs till mitten). Förra gången lampan tändes var motorn inte uppe i temp... Spelar detta in tror ni?

Nu har jag drygat ut med totalt 15 liter ren V-Power och kört drygt 10 mil och lampan lyser fortfarande. Slocknar den automatiskt efter ett tag, eller ska jag boka en tid för felkodsläsning. Jag ska besiktiga nästa måndag, och då är det ju bra om lampan är släckt...
Troligen klarar inte spridarna tillräckligt för att hålla sig inom reglerområdet, vet att jag mätte upp en duty-cycle på 120% på chevan med E85 och ändå accade den glatt. SKulle nog ta det lite försiktigt, speciellt som din bil är chipad. Vet inte hur nära gränsen som dom går vid trimningen? Du får nog fixa en Kiwi OBD-läsare till iPhonen och lägga in lämpligt program. :wink:
Användarvisningsbild
av thorell
MechaniX skrev:
thorell skrev:Igår morse tändes motorlampan igen. Jag har inte läst ut någon felkod, men man borde kunna anta att det är "lambda mager" igen.

Troligen klarar inte spridarna tillräckligt för att hålla sig inom reglerområdet, vet att jag mätte upp en duty-cycle på 120% på chevan med E85 och ändå accade den glatt. SKulle nog ta det lite försiktigt, speciellt som din bil är chipad. Vet inte hur nära gränsen som dom går vid trimningen? Du får nog fixa en Kiwi OBD-läsare till iPhonen och lägga in lämpligt program. :wink:
Det där behövde jag höra. Bilen är chippad, och den går ju som ett litet as nu. Samtidigt rycker den lite vid acceleration när den är kall, och motorlampan lyser fortfarande. Imorgon fyller jag på med mer bensin, så får vi se vad som händer. Rimligtvis borde jag snart vara tillbaka på 70/30 som funkade utmärkt första tanken. Då borde ju lampan slockna tycker jag.
rudarmy skrev:Tänk på att motorn kan smälta..
Det är nog att överdriva en smula.

Men att man pysslar med något annat än försök bör man inte sticka under stol med.
Bilen är inte tänkt att tankas med så mycket etanol.
Problem kommer för eller senare.

Är det för bra för att vara sant så...

Blundar vissa och medans andra sväljer.
spridarna på 2.0t är samma som i T4, dvs kring 380cc. tumregeln säger 2cc/hk på E85 vilket i sin tur innebär 190hk på E85. så en 2.0t har mekaniska förutsättningar att klara 100% E85 medans en T4 INTE har det. det förutsätter dock att mjukvaran justeras så att bilen vet om att den skall ha 46% mer soppa.

utan belägg för detta utanlande, borde detta vara som att pystrimma!(många som höjt laddet 0.2 typ..)
det finns en viss procent e85 i bensin men att labborera upp till 20% är väl inom ramen för ok..

motorn går ju snålt=varmt

men han som blandar i 50% ETANOL vilket lambda värde ligger han på, hur ligger avgastempen (SMÄLT MOTOR)?
att bara hälla i annat bränsle utan att ha koll på detta är lika dumt som att låna ut bilen till en blind

mvh bengt
rudarmy skrev:det förutsätter dock att mjukvaran justeras så att bilen vet om att den skall ha 46% mer soppa.
Var har du fått 46% ifrån? E85 innehåller ju ca 35% mindre energi.. Min erfarenhet från chevan var att den drog ca 30% mer med E85 jämfört med på 95 oktan. Det verkar gå hand i hand med vad folket på etanolforumet uppger.
rudarmy skrev:men han som blandar i 50% ETANOL vilket lambda värde ligger han på, hur ligger avgastempen (SMÄLT MOTOR)?
att bara hälla i annat bränsle utan att ha koll på detta är lika dumt som att låna ut bilen till en blind
Tänk även på att etanol går kallare än bensin. Men jag håller med om att man nog ska se till att kolla upp om motorn går för magert..
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]