Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Och jag kan spika att jag trivs betydligt bättre med gamla 7-900 seriens klimatanläggning, än med V40'ins! Men över det stora hela är V40 en bra bil, mycket bil för pengarna och jag tror många är beredda att hålla med! Då kan jag leva med en sämre klimatanläggning och i gengäld får jag en billigare bränslefaktura varje månad när jag åker V40 till skillnad mot 960...
av christer.d
Har ingen betydelse vad jag har för bil nu tänker inte säga det då får man kanske hård ord mot sig. det är inte svensk bil.
Men den har en jädra värme i alla fall.

gott nytt år på er alla
av metalHJ
Det är precis det jag ska göra på V40'in, putsa rent rutan! Hade en Golf generation 4'a förut, och den var också känslig för imma. När jag putsat framrutan blev det betydligt bättre...

Räcker det med vanligt fönsterputs och papper/putsduk?
Användarvisningsbild
av Brainy
Till att börja med så tar vi och är snälla mot varandra, det är ju ändå jul ;)

För det andra så kan jag inte minnas några sådana im-problem eller värmeproblem i varken V40 eller S40 :???:

Saaben jag har nu har för det mesta när den är i autoläge luft ut mot fötter och vindrutan med, som jag upplever med, större delen av fördelningen mot fötterna. Har aldrig varit med om att den börjat immat igen när den väl blivit imfri.

/Anders
av Lazy
christer.d skrev:Jo det är kanske bäst lägga ner tråden det var jag som startade den
det börjar bli lite tufft.
Men jag törs säga ännu en gång volvo s/v40 är har den sämsta värme på en modern bil.

så är det och så förblir det men om man tycker det är bra kör på och se glad ut fast ni har kallt om fötterna.
ps: kom ihåg vid -28 grader ha inga barn med i baksätet då fruser dom av sig fötterna.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER.
Lycka till med nya bilen och ha det skönt i värmen, vi som kör volvo får ta på oss långkalsongerna :lol:
av metalHJ
Anders, jag försöker vara snäll men har svårt att låta bli när man känner sig personligt påhoppad, men ursäktar om mina utlägg upprört någon!

Jag har iaf. de problemen med min V40, sen om det är specifikt för bilen eller om det är ett följande problem i hela serien har jag ingen aning om. Det verkar vara spridda skurar här i tråden, vissa poängterar samma problem med sina bilar och andra försvarar. Jag går med inställningen att jag kan leva med det, och tänker inte riva ner hela anläggningen bara för att konstatera en ev. miss från Volvos sida! Så som du Anders beskriver din Saab, så ska det fungera anser jag. Efter att det blivit imfritt ska det inte bli imma någon stund sen igen, det ska i så fall automatiken på ECC'n sköta. Men så är iaf. inte fallet på min V40, den immar igen rätt friskt mellan varven. Och värt att tillägga kan jag inte se några tecken på att det skulle vara något direkt fel på ECC'n, då allt tycks fungera som det ska. Men anledningen till att jag tror att det är en underdimensionerad fläkt, är att det tar en jävla tid för den att blåsa bort imma när jag kör defroster och att arbeta upp en behaglig temperatur på auto läget. Känner jag på varmluften som strömmar ut, känns den väldigt varm. Alltså kan jag bara komma fram till ett fläktfel, och det låter inget illa om fläkten som sitter och den fungerar som den ska i alla lägen. Den känns helt enkelt bara för klen :???:
av mange32
angånde värmen så hadde jag samma bekymmer med imma på rutan

problemet var att rutan förmodligen var skitig på insidan jag tvättade rent den stor dos yes diskmedel gnuggade rent rutan o torkade sen rent bort överflödiga med hushållspapper sen dess e problemet borta :lol:
Användarvisningsbild
av vetten
Det är väl möjligen inte så att du har en importbil från typ Italien för dom kanske inte har samma värmepaket som dom Svenska ?:-/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]