Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Var inne på Volvo idag. Började beskriva mitt problem och... "ja just det det var du som hade skickat ett mail va?" säger han.
Han ursäktade sig sen med att han hade tänkt svara men det var tydligen mycket att göra.

Hur som helst så kallade han på en annan som var mer kunnig med växellådor. När han läst igeom mailet sa han att det nog stämde att det var den ingående axeln och han försökte absolut inte dölja att det var ett vanligt problem. "Det är inte bara s40 som har de problemen utan även V70, S80 osv." Talade han om.

Diskuterade lite om detta med om man skulle byta kopplingen också i så fall vilket han också tyckte.
Jag bad han kolla vad detta skulle kosta.
Han knappade på datorn och verkade lite fundersam över priset han fick fram. Han frågade en kollega om det kunde stämma men jo...
Pris för att smörja axeln, byta koppling och urtrampningslager skulle kosta 6585 kr.
Alltså 1500 kr BILLIGARE än Mekonomen och då vet jag ändå inte om urtrampningslagret skulle ingå på Mekonomen. Hade förväntat mig att det i alla fall skulle kosta minst lika mycket, men inte.

Jag bokade tid direkt.
Men som sagt de ska kolla att det verkligen är detta som är felet. Annars sparar jag hellre de pengarna.
Hej!

Ett litet sidospår om Mekonomen.
Köpte en löprulle som går mot generatorremmen på en 960-96. Fick hem den samma dag som beställningen.
Tror ni att den var den rätta.
Svar:
Rätt! Fel innerhåll, såg rätt ut i asken i butiken.
Axeltappen som går igenom lagret var för kort när jag jämförde den med brytrullen som jag tog bort från bilen. Tappen mot motorn som gick igenom lagret, 5 millimeter fattades.
Pratade med butiken i Nacka Stockholm som var villiga att byta ut den felaktiga delen. Nu var det lördag och löprullen var bortmonterad från bilen. Svarvade till en ny distans för att få det att passa i förhållande till generatorremmen (plattremen). Det var fortfarande lördag och bilen behövdes.
Bad om att få en förklaring på måndagen om det var felpackad eller-----------
Blev avsnäst på onsdagen när jag skulle få ett svar. Dettta händer ofta att det blir fel. Ingen förklaring fast jag bad om det. Tänkte på nästa kund som behöver en löprulle till samma modell.
Nästa gång blir det Bilia fast de är lite dyrare i vissa fall.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har sett det flera gånger, mekonomen o andra verkstäder är dyrare, men ryktet säger att volvo är dyra så folk kollar ju inte priset...

jag har tillomed blivit uppringd av en konkurent, han undra hur vi gjorde när vi demontera växelådan på en V70N. (vi var ju billigare hede några minssnöjda kunder påpekat...)
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns många verkstäder som lagar bilar, men bara en som är expert på just din bil.

senast idag så laga jag en bil som hade ett oljud, bilen var såld av en saab handlare & hade varit inte MÅNgA gånger för att laga ljudet.
vi som bara jobbar med volvo, laga den på 20 min

det är lätt att byta avgas system, men när du komer till mer modellspecefika fel, så kan inte en allbilsverksa så en specifiserad verksa...
Användarvisningsbild
av vetten
Tomas88 skrev:Var inne på Volvo idag. Började beskriva mitt problem och... "ja just det det var du som hade skickat ett mail va?" säger han.
Han ursäktade sig sen med att han hade tänkt svara men det var tydligen mycket att göra.

Hur som helst så kallade han på en annan som var mer kunnig med växellådor. När han läst igeom mailet sa han att det nog stämde att det var den ingående axeln och han försökte absolut inte dölja att det var ett vanligt problem. "Det är inte bara s40 som har de problemen utan även V70, S80 osv." Talade han om.

Diskuterade lite om detta med om man skulle byta kopplingen också i så fall vilket han också tyckte.
Jag bad han kolla vad detta skulle kosta.
Han knappade på datorn och verkade lite fundersam över priset han fick fram. Han frågade en kollega om det kunde stämma men jo...
Pris för att smörja axeln, byta koppling och urtrampningslager skulle kosta 6585 kr.
Alltså 1500 kr BILLIGARE än Mekonomen och då vet jag ändå inte om urtrampningslagret skulle ingå på Mekonomen. Hade förväntat mig att det i alla fall skulle kosta minst lika mycket, men inte.

Jag bokade tid direkt.
Men som sagt de ska kolla att det verkligen är detta som är felet. Annars sparar jag hellre de pengarna.
Men så är DET ?:-/ :mrgreen: ?:-/
Man ska ALLTID fråga vad det kostar på Volvoverstaden innan man bestämmer sej för något annat :-O) Det kan ju vara så att "piratverkstan" är DYRARE och så är det bara ??:-/

Själv försöker jag att andvända orginaldelar för det mesta. Men :lol: ibland så är "piratdelarna" så mycket billigare och i många fall dom samma :mrgreen: Så det är bara att ringa runt och kolla men man ska nog se upp med "vissa" av feltemas prylar :-O)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har vi kanske spårat ur från ämnet lite. Men jag tror så här. Till mer avancerade jobb som tex att byta koppling, kan Volvo vara förhållandevis billiga eftersom att det är ett jobb som inte görs särskilt ofta och därmed har allbilsverkstaden svårt att klara jobbet lika snabbt som man kan på en märkesverkstad som kanske ändå gort detta ett par gånger på den modellen.
Gäller det enklare arbeten som vanlig service eller att tex byta bromsbelägg är nog oftare allbilsverkstäder billigare.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har bilen varit inne på verkstad och fått splinsen på axeln smorda.
Bytt är också koppling och manövercylinder.
Glömde fråga detta på verkstan men vad är manövercylinder?

Måste säga att det var en jäkla skillnad att tycka ner kopplingspedalen. Inte för att det har varit svårt innan men nu gick det verkligen lätt.
Nu kommer provet i morgon på morgonen eftersom jag ännu inte kallstartat med bilen efter smörjningen.
Återkommer...
av kire1111
Jag hade svårt att få i 1:an lämnade in på verkstad de visste direkt vad det var. En bussning som behövdes bytas. Vanligt fel på volvo s40 sa de. Nu funkar lådan perfekt igen. :-)
Användarvisningsbild
av Fisch
kire1111 skrev:Jag hade svårt att få i 1:an lämnade in på verkstad de visste direkt vad det var. En bussning som behövdes bytas. Vanligt fel på volvo s40 sa de. Nu funkar lådan perfekt igen. :-)
Vilken bussning var det de bytte och vad gick kalaset på? :P

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]