Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudarmy
BlackXS skrev:Vilka anslutningar ska man svetsa ihop ? :pBild
Ser att jag skrev fel...
Vattenrören kan du låta va.. är den lilla pipen i mitten jag nöp ihop å svetsa igen:)
Användarvisningsbild
av BlackXS
rudarmy skrev:
Ser att jag skrev fel...
Vattenrören kan du låta va.. är den lilla pipen i mitten jag nöp ihop å svetsa igen:)

Ah då är de nog lika härna bra snsluta den återigen vid monteringen.

Vart kyler de vattenrören då? Ser man på hålet där verkar röret gå typ runt bara för att sitta där? Men de har ingen kylande/värmande effekt eller?
Användarvisningsbild
av andersbe
BlackXS skrev:
rudarmy skrev:
Ser att jag skrev fel...

Ah då är de nog lika härna bra snsluta den återigen vid monteringen.

Vart kyler de vattenrören då? Ser man på hålet där verkar röret gå typ runt bara för att sitta där? Men de har ingen kylande/värmande effekt eller?
Skulle föreslå att du tar en bit slang med två slangklämmor och pluggar ena änden med en kort rund axel ifall du vill återanvända anslutningen!!
Du pratar om slangklämmor går bra med vanliga, ta rostfria, behöver inte vara original med specialverktyg.
Användarvisningsbild
av BlackXS
andersbe skrev:Skulle föreslå att du tar en bit slang med två slangklämmor och pluggar ena änden med en kort rund axel ifall du vill återanvända anslutningen!!
Du pratar om slangklämmor går bra med vanliga, ta rostfria, behöver inte vara original med specialverktyg.

Bild[/URL]

Någon som vet varför det sitter där? är det just för att kyla eller värma ena sidan av insuget? Om inte? ifall man annars kan skita i de två rören och koppla direkt från termostathuset till där andra ändan går in i motorn?
av rudarmy
BlackXS skrev:
andersbe skrev:Skulle föreslå att du tar en bit slang med två slangklämmor och pluggar ena änden med en kort rund axel ifall du vill återanvända anslutningen!!

Bild[/URL]

Någon som vet varför det sitter där? är det just för att kyla eller värma ena sidan av insuget? Om inte? ifall man annars kan skita i de två rören och koppla direkt från termostathuset till där andra ändan går in i motorn?
Jag inkl flertal som byggt om vevhusventilationen har inte haft något problem med det du är orolig för:) dra slangen från termosthuset till andra sidan bara, gissar att vattenrören är där på insuget för att lilla pipen ej ska isa igen på vintern men den svetsas ju så det är ju lugnt
Användarvisningsbild
av BlackXS
rudarmy skrev: gissar att vattenrören är där på insuget för att lilla pipen ej ska isa igen på vintern men den svetsas ju så det är ju lugnt

:mrgreen: :-)-)

En till fråga, va är den lilla pipen för egentligen? tillsätter den luft eller är det bensinånger som åker in där vanligtvis?
av rudarmy
Menar du kamaxelgivaren tro? Den med ett nr som slutar på 040, finns flertal olika beroende på årsmodell å motorkod

Edit: fräsch ventilkåpan va då!
Användarvisningsbild
av BlackXS
rudarmy skrev:Menar du kamaxelgivaren tro? Den med ett nr som slutar på 040, finns flertal olika beroende på årsmodell å motorkod

Edit: fräsch ventilkåpan va då!

Ah tänkte de antagligen var kamaxelgivaren, de ser ut som de är smått blött med olja om den, frågan är om den kan läcka? om de finns någon packning där imellan :)

o jodå vi får se om spray färgen håller på ventilkåpan eller om den lossnar när det blir varmt, hammerite silver spray, håller de ser de lite bättre ut än de va tidigare :)
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]