Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grusbus
rudarmy skrev:Är det verkligen så på alla 4cyl?
Skulle kolla efter en annan mätare innan du har isär motorn..
Okay ska fixa en annan mätare och dubbel kolla med men om nu kompet blir lika på den vart ska jag då börja leta.
Misstänker att toppen måste av då
av klacken
Ja,om kompet verkligen är borta på alla 4 så har nog toppen blivit ordentligt het och måste planas.
Användarvisningsbild
av DTJ
Man planar inte toppar som har kamaxlar.
Kamaxlarna gillar inte att vara krokig.
Användarvisningsbild
av vetten
DTJ skrev:Man planar inte toppar som har kamaxlar.
Kamaxlarna gillar inte att vara krokig.
Varför skulle man inte plana en topp som har kamaxel? Har själv låtit göra det på två av mina tidigare bilar, en topp som är ojämn kan ju aldrig bli tät.
Användarvisningsbild
av DTJ
Därför att kamaxlarna kommer att vara krökta, dessutom om det är aluminiumtopp drar man den rak med rätt moment (inom vissa gränser förstås)
av rid54
Det är ju skillnad på att plana bort en skevhet och att återställa tätningsytan. OM toppen faktiskt slagit sig, så skevar den ju när den tas loss och då böjs kamaxeln (eftersom lagrena ändrar sitt läge). Om man planar bort skevheten på anliggningsytan, så kommer lagrena fortfarande att sitta "fel" när toppen är på plats och det är inget bra för kamaxeln. En liten skevhet i toppen dras tillrätta när den monteras, det är ju många tons dragkraft i skruvarna. Tätningsytan måste självklart vara OK, så att den kan täta mot packningen.
av grusbus
Har idag kollat alla märkena på axlarna igen för att vara säker på att de står i rätt läge, visst står de enligt boken.
Passade även på att ta komp på alla cylindrar med en annan mätare och även denna visade i stort sett noll.

Fixade även fram lite prylar så att jag kunde köra in tryckluft genom stift hålet, ställde kolven i tänd läge där ventilerna ska vara stängda och visst kom de upp luft i de andra hålen :cry: så det är solklart att något hänt med toppen så det är bara att plocka av den för inspektion.

Detta kommer dock inte hända förrän nästa helg efter som det finns lite annat att göra innan dess, återkommer när det är bortplockat.
av grusbus
Lite ivrig hitta felet gjorde att toppen åkte av idag :lol:
Dessvärre så hittade jag inget solklart fel men misstänker ändå skev topp, dessvärre så hade jag inget att mäta upp den med så det får nog ske under helgen.

Kollade dock med tryckluft igen medan toppen satt monterad fast utan kamaxlar.
Samma sak igen, upp med kolven i topp och alla ventiler är ju garanterat stängda när kamaxlarna är borta. Dessvärre så kunde jag konstatera att luften gick ut i övriga tändstift hål så skev topp kan vara troligt.

Finns inga märken i kolvarna efter ventiler så där har inget hänt men ska ändå kolla så att ingen ventil råkar vara krokig.
som det ser ut så blir det minst en helg till i garaget fast jag helst skulle vara ute i solen och åka lte hoj :cry:
av rudarmy
Fan va driftig:)
Kolla efter brända ventiler samt trasiga ventiltätningar..
Ps köp en beg topp..

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]