Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Om filtret är väldigt gammalt och igensatt så har ju soppan svårt att komma fram. När bilen är kall så har den ju stått ett bra tag. Jag har för mig att det sitter en backventil på ledningen ovanför filtret. Den tappar trycket i soppaledningen under natten, när du ska starta den och filtret är kasst så tar det ju en stund att bygga upp ett tryck i ledningen. Bara en tanke. Soppapumpen kan ju också vara sliten efter alla år.
Ja jag förstår hur du tänker.
Soppapumpen låter mer än normalt, men det känns som jag sa tidigare, att det borde märkas främst vid acceleration.
Samma sak med "backventil" som du pratade om, det bör ju ändå vara såpass tryck i fuelrailen till spridarna, samtidigt som bränsletrycksregulatorn agerar backventil. Så jag vet inte om jag kan hålla med om den teorin..

Däremot va jag på McDonalds nyss, märkte då att bilen "självgasar" någon sekund efter att man släppt gasen.
T.ex, om man accelererar och trampar ner kopplingen snabbt! efter att man släppt gasen, så vill motorn varva upp lite lite i en halv sekund tills den sedan varvar neråt. Precis som att den efteråt "självgasar" en väldigt kort stund även om jag släppt gasen. Man kan tro att jag hinner att slira på kopplingen, men nej. Jag gjorde så flera gånger när jag va påväg hemåt, släppte gasen blixtsnabbt och sedan tryckte ner kopplingen och va SÄKER på att jag hunnit släppa gaspedalen.

Puuh lång text, men hoppas att budskapet kom fram!
Användarvisningsbild
av sweddan
Ok. Ja, mitt förslag kanske är lite långsökt. Men ibland kan det vara det mest knasiga som strular.
Det du beskrev nu gör att man kan nog utesluta min teori.

Det låter ju mest som spjäll/tomgångsmotor knas efter ditt senaste inlägg. Inte så jäkla haj på hur allt styrs. T ex vad tomgångsmotorn får sin signal ifrån. Kan det vara spjällägesgivaren som ger den signalen? Skulle ju isåfall kunna vara den?
I helgen får det bli en ordentlig genomgång, som tur är jobbar jag med att sälja bildelar, dock vet jag att vi inte har spjällägesgivare på lager just nu.

Men som sagt, sålänge till helgen kan man plocka bort både spjällhus och tomgångsmotor för en ordentlig och grundlig rengöring -IGEN-, samt leta noga noga noga efter läckage. Allt går ju att missa!

Spjällhuset bör man kunna lägga i ett dieselbad så all skit löses upp ordentligt, vad tror ni om det? Självklart plocka bort spjällägesgivaren först.
Användarvisningsbild
av sweddan
Ja, det låter som en bra idé.

Dubbelkolla alla slangar, böj dem och granska dem noga. Ett dieselbad ser inte jag som något dåligt.

Lycka till och jag håller tummarna att du hittar det som orsakar detta. :-)-)

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]