Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kaj76
kaimal skrev:Autel 701 heter felkodsläsaren, raderar även felet. I mitt fall var det fel på höger krockkuddsgardin, felet lokaliserades till att vara skarvkontakten som ligger
under mattan, lite elspray så var det fixat. Men som sagt måste du radera felet med en felkodsläsare ändå. Det går inte att nollställa genom att koppla ifrån batteriet.
Lycka till!
Var idag till en verkstad och raderade fel koden som visade fel på höger o vänster airbag, tror han menade bältenerna, men nu funkar srs lampan som den ska, än så länge. :D
Användarvisningsbild
av kaj76
ska nu till helgen byta både fjäder och dämpare.
och tänker göra som vetten sa, att skära av bulten,en fråga nu när jag hissat upp bilen så att den står på bockar o bak vagnen hänger fritt,måste jag använda fjäder spännare innan jag kapar bulten.om det är spänning på den fast den hänger fritt?så det inte smäller till :shock:
Användarvisningsbild
av kaj76
lite hjälp här tack.
nu har jag bytt fjäder o dämparen bak.men hur tusan får jag dit gummikudden,brickan och muttern? Finns inget att skruva på när man lagt dit kudden o brickan.Som sitter högst upp på dämparen/inne i bagaget.
så jag kör just nu med bara brickan och muttern.
av julisgranis
Utan att själv gjort det på just volvo så är det väl som på alla bilar. Antar du syftar på själva dämparens stång längst upp där den är gängad?! Fjäder måste vara komprimerad så får du dra i stången tills den är längst upp och skruva fort =). Jag brukar använda mutterdragare till detta.

Frågan är om det går göra något om du har monterat hela fjäderbenet, detta brukar man göra när fjäderbenet är löst.
Användarvisningsbild
av kaj76
japp precis den jag menar, aha bara att börja om då, trodde själv att bilens tyngd skulle fixa det när jag pallade ner den men ikke. :(
Användarvisningsbild
av kaj76
ombesiktade bilen idag och det gick fint.Sa åt dem att testa bromsvärderna igen då det skilde rätt mycket då när jag bytt till nytt runt om,och det visade sig att det var mycket jämnare nu. :D
Användarvisningsbild
av kaj76
japp då var allt fixat med min bil,tills vidare. mitt problem är löst nu. :D
av julisgranis
kaj76 skrev:ombesiktade bilen idag och det gick fint.Sa åt dem att testa bromsvärderna igen då det skilde rätt mycket då när jag bytt till nytt runt om,och det visade sig att det var mycket jämnare nu. :D
Testar de inte alltid bromsarna när fjädring/stötdämpare har bytts, det har de gjort för mig iaf.
Användarvisningsbild
av kaj76
nix.det beror väl vilken snubbe man råkar ut för(det var ju ombesikt),men jag bad honom göra det för min o bilens skull.
men tror dem kollar det i alla fall.

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]