Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krqkan
Vojje skrev:
krqkan skrev: Ska ta och se om jag inte kan sno lite avjoniserat vatten från jobb :)
Sno? Har du ingen torktumlare?
Jovisst. Visste inte man kunde tappa torktumlaren på avjoniserat vatten :P
janne321 skrev:Hej.
En erfarenhet/tips jag har från service på Volvos 4-cylindriga S/V40 motorer är att göra en rejäl varmkörning alltså minst ett par mil hårdkörning, palla upp framvagnen så högt du kan (pluggen sitter i bakkant av tråget) för att få ut avlagringarna i botten av tråget, låt det stå och droppa länge.
En kompis som jobbar på Volvo verkstad blandar alltid i lite diesel i motoroljan och kör på tomgång ca 10 min innan oljebytet, hans motor är som ny inuti trots mer än 20k på mätaren.
Hoppas allt går bra med din bil.
Tack för tipset! Vet du hur mycket disel han kör i?
Ska jag köra "hårt", upp med framvagnen, fylla i lite disel och sen låta gå på tomgång?
MartinS skrev:Bromsvätskebyte?
Byttes vid byte av bromsbelägg och skivor.
Min kompis fyller på ca en halv liter diesel i oljan och låter motorn gå på tomgång ca 10 min. OBS ingen körning på vägen.. Sen gör han oljebyte som vanligt enligt metoden att hissa upp framvagnen så oljepluggen blir lägsta punkten på tråget.
av krqkan
janne321 skrev:Min kompis fyller på ca en halv liter diesel i oljan och låter motorn gå på tomgång ca 10 min. OBS ingen körning på vägen.. Sen gör han oljebyte som vanligt enligt metoden att hissa upp framvagnen så oljepluggen blir lägsta punkten på tråget.
det jag tänkte.

Kör den lite, så den blir varm och go. Kör hem, hissar upp och går på tomgång i 10 min med halv lite diesel.

Mailade bildeve igår ang spola autlåda.
kostar ca 3100:- vilket det förmodligen blir och göra. :)

Hittade ett klipp på en xc90, där fan[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]