Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linnskog
Jo det blir nog så att verkstan får ta över.

En normalt funtad människa hade nog lämnat in bilen till en verkstad direkt men tycker bara det är nördigt gött att lära sig allt själv! :)
Användarvisningsbild
av Linnskog
Nu är allt frid ock fröjd men det tog ett tag...!

Tog tag i saken ordentligt och köpte en felkodsläsare modell DiCE tillsammans med programmet VIDA 2011D. Denna fungerar klockrent och jag rekommenderar er "gör det självare" att införskaffa en sådan. De ligger på ebay för ca 2000 kr med frakt, men de pengarna tjänar ni snabbt igen!

Bränslepumpen:

Felkoderna jag fick angående detta problem var många och en av dem förklarade att kabelbrott kunde vara orsaken. Fick även tips om att just kabelbrott var vanligt på s/v40 då bränslepumpen lagt av. Jag följde kabelstammen som går längs förarsidans golvbalk och kom fram till en trevägs-förgrening där kabeln från bränslepumpen möter upp kabelstammen. Här blev jag nästan chockad av att se ett mindre grustag som hade samlats tillsammans med fukt. Jag lyfter sedan kontaktförgreningen och ser då att bränslepumpskontakten har ärgat.
Så här såg kontakten ut: http://www.ladda-upp.com/bilder/71913/- ... takt-s-v40

Därefter gör jag rent ordentligt och ser att allt grus och vatten läckt in genom ett hål i bottenplattan, inget rosthål men jag misstänker fabrikationsfel där de inte svetsat klart fogen. Jag lägger i generöst med underredesmassa i hålet och runt omkring så att det blir tätt.
Kabalaget lagade jag genom att knipsa av den ärgade kontakten och dess honkontakt, skarva sladdarna ordentligt och avsluta med jätte mycket eltejp.
Nu fungerade bränslepumpen!

ABS/DSA:

Här radades felkoderna upp men den som lät mest logiskt var att sensorn vid höger bakhjul slutat fungera (fungerar inte en så stängs systemet av). Så jag bytte den men tyvärr så återstod problemet. Fick ytterligare ett tips av samma man att när kabeln ärgade så byter strömmen riktning och då uppstår kortslutning i diverse elektriska enheter och han påstod att just kortis hade uppstått i ABS/DSA styrenheten. Den sitter väl synlig i motorrummet på passagerarsidan dit alla bromsrör ansluter till. Så det var bara att leta upp en matchande sådan på bildelsbasen.se, sätta i den och voila så fungerade det!

Var därefter tvungen att blöda bromsarna för bromsrören måste skruvas bort när enheten byts. Det började bra med första bromsnippel höger bak men resterande var omöjliga att skruva loss utan att förstöra dem! Detta löstes genom att skruva på muttern som sitter i anslutningen där bromsrör går från metall till gummislang och blöda därifrån. Nu är det bra tryck i pedalen igen och det problemet var löst!

SRS-lampan:

Enligt felkoderna så var motståndet i kontakterna för högt. Motståndet skulle vara 0 Ω enligt VIDA så jag mätte motståndet med en multimeter. Jag fick 0 Ω men bara i en utav pinnarna på både rosa och grön kontakt. De andra två pinnarna gav inget utslag alls vilket var märkligt.
Signalhornet hade börjat strula dessutom och fungerade oregelbundet/inte alls så misstankarna började växa mot kontaktrullen bakom ratten. Införskaffade en begagnad sådan, byte den, raderade felkoderna och vips var detta problem ur världen!

Ett till problem hade uppstått under tiden och det var att AC-fläkten ständigt stod på max vilket läge jag än ställde den på. Fick även felkod på detta som förklarade att en transistor hade ärgat som justerar fläktens hastighet. Denna sitter bakom handskfacket och är rätt bökig att komma åt. Letade samtidigt upp samma problem här på forumet och de hade löst detta genom att köpa en ny transistor och byta ut den mot den ärgade. Man kan köpa hela enheten med transistorn i på Bilia men den kostar runt 500 kr så det är smartare att köpa en ny transistor (62 kr elfa.se) istället och byta den.
Anledningen till att transistorn går sönder är att löv och skräp kommer in och sätter sig i fläkten så jag tog loss fläkten i samma veva och där fanns så klart en skog av löv, insekter och grenar så detta rensades bort. Blev samtidigt av med det irriterande rasslet som stört mig en längre tid.

Nu står det "No faults found" i VIDA och bilen är som ny! Tack alla som gett mig hjälp och råd och jag hoppas ni får detsamma av min sammanfattning här!

/Martin

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]