Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Vad nu trimmet skulle ha haft för betydelse. Det är inget som förstör andra bilisters möjligheter att se ordentligt.
Jag hoppades den var trimmat och OLAGLIG ;)

De flesta av oss trimmar, kör för fort råkar ut för p-böter. Samma som att xenonkonventera. Men det lyset med fel ljusbild, kan vara mördande för motande trafik. Och detta bör man vara medveten om.

Dock betyder inte detta att vi ska låta bli svara på frågor, om vi kan besvara dessa.

Eller?
Xenonkonvertering är en av få saker som direkt är farligt för andra trafikanter genom att störa deras sikt.
En trimmad bil har fortfarande gaspedal som reglerar dess hastighet.
KKR skrev:
breakdown89 skrev: Jag säger så här, stoppa i 35w xenon i halvljus och ställ ner strålkastarna om det bländar med traffikanter.
Vad är det då för vits med att konvertera till fulxenon? Då får du bra ljus precis framför bilen, men ingen räckvidd. Du får sämre än med halogen.
breakdown89 skrev: Jag anser att har man dåligt ljus är de väl inte mer än rätt att investera i ett bra ljus? Logiskt tycker jag, sen att det är olagligt är en annan fema.
Och jag anser att du har en mycket konstig uppfattning av vad man "har rätt till". Vilka andra lagar och bestämmelser har man "rätt till" att bryta mot för att man anser det vara "logiskt"?
Ställa ner strålkastarna OM dom bländar ja, oftast har dagens/äldre bilar en manuell nivåreglering den räcker oftast till att sänka ner ljuset tillräcklig för att inte blända och för att ha ett tillfredsställande ljus, Har konverterat ett ex antal bilar och JAG har aldrig haft några problem med vare sig polis,bilprovning eller medtrafikanter

Vi alla är nog mer eller mindre lagbrytare tror jag nog.
Så du menar på fullaste allvar att du tror att en bilägare som skiter i att det inte är tillåtet att konvertera till fulxenon skulle ställa ner strålkastarna, och få sämre räckvidd. Det är lika otroligt som att en bilägare som trimmat sin bil skulle låta bli att utnyttja effekten.
Och hur vet du att du inte bländar med dina "stickstrålar"? Att ställa ner på måfå tror jag inte på. Du kan få ner ljusbilden, men inte förändra den. (se på "kamilenski:s" exempel på hur ljusbilden ser ut).
Det kan jag inte riktigt veta hur alla andra uppfattar ljuset ur mina strålkastare, dock när jag mött min egen bil, har jag inte blivit bländad av de. Men de klart att olika personer bländas/störs av olika saker för antagligen störs inte patrik 22 av samma saker som bosse 58

Och som vanligt spårar xenonfrågor ur ganska rejält på forum, så nu tycker jag att vi lägger ner detta. Det kommer ALLTID finnas delade meningar om ALLT
Senast redigerad av 1 breakdown89, redigerad totalt 0 gånger.
Där har du förmodligen rätt. Du får hoppas att det är patrik 22 som är både den polis du möter och den besiktningsman som besiktigar din bil. För jag utgår från att du inte är så "feg" att du byter till Halogen inför besiktning eftersom du skrev tidigare att du aldrig haft problem vid besiktning.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]