Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enklast
Customss1 skrev:Märkligt.
Nu vill jag veta vad det är för givare :)
Jag också! =)

Ska googla på artikelnummer som finns angivet på givaren nästa gång jag öppnar huven. Kanske kan ge en hint.
av baztubox
Det är en magnetventil som öppnar sig för att suga ut bensin ångor ifrån tanken. när den öppnar sig så suger den via vakuum ut bensin ångor in till insuget.
Användarvisningsbild
av enklast
baztubox skrev:Det är en magnetventil som öppnar sig för att suga ut bensin ångor ifrån tanken. när den öppnar sig så suger den via vakuum ut bensin ångor in till insuget.
Då har jag haft fel på två st magnetventiler. Den på luftburken och den här. Den på luftburken orsakade Grundladdtryck och den här bensinskojaren orsakade för tunn blandning(motorelfel-lampa) och antispinnfel (dsa-lampa). Finns det fler?

Tack för att du redde ut orsaken till den för tunna blandningen. Men varför tändes egentligen dsa?

Ha det gött!
av DannePe
DSAn tänds för styrenheten tror det är fel på MAF, är det fel på MAF kan den inte räkna ut korrekt motorbelastning och reglera ned effekten om ett hjul spinner.
Användarvisningsbild
av enklast
DannePe skrev:DSAn tänds för styrenheten tror det är fel på MAF, är det fel på MAF kan den inte räkna ut korrekt motorbelastning och reglera ned effekten om ett hjul spinner.
ahhh äntligen lite klarhet i det också!

Tusen tack för den infon! :-)-)
av baztubox
DSA reglerar vridmomentet i motorn vid hjulspinn via insprutningsmunstyckena så har du felkod på DSA så går bilen garanterat magert.

sen kan DSA tändas för en massa olika felorsaker den vanligaste är bromsljuskontakten vid bromspedalen.
av sakosafari
hej enklast..
har problem med ingen tomgång fläkten startar fast motorn är kall dsa lampan lyser. motorbromsar väldigt mycket.har bytt LMM-tempgivare +motorTEMP -tomgångsmotor är okey-spjällhus,vad hete givarna du bytte Med vänlig hälsning sako
v40-0t.03- 20.000mil
av rudarmy
Denna som han menar, kallas backventil.

Man köper lite oväntat BACKVENTILERNA hos Saab, de ser likadana ut i formen men är mörkblåa.

När turbon vevar på så skall inte laddtryck smita ut = BACKVENTIL , när motorn går på tomgång skall inte luft kunna smita in = BACKVENTIL från "LMM"
Bild
MVH BENGT

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]