Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
MechaniX skrev:Det kommer nog bara vara en liten skillnad, värre om man går upp mot 8000K..

Hade en gammal Mondeo innan V40:n och den hade separata H7:or till helljusen och jag tycker den var bättre, men det kan vara det att V40:n har så pass mycket bättre halvljus iom xenon som gör att helljusen verkar "klena". Jag tror du blir nöjd med 50W. :-)-)
Sådär, nu är 50-wattarna på plats, och det blev ett fullt godkänt ljusutbyte om man säger så :D
Däremot så ska jag nog skaffa mig ett par 4300K när jag får tid och lust (det var ju ett jävla meckel att byta lampor) då 5000k är aningen för blått för mig.

Men du hade rätt, några extraljus lär jag knappast behöva =)
Användarvisningsbild
av thorell
Började att modda i mitt nya stereosystem idag och då hände en grej som jag gärna skulle vilja ha förklarad:

Har bytt ut frontsystemet mot ett 5,25 kit med diskant. När jag skulle dra nya kablar till dörrarna lackade jag ur efter ett tag och valde att använda originalkabeln. Kapade sålunda av den i ISO-kablaget bakom stereon och satte den i delningsfiltret. Detta kopplades sedan till separat slutsteg.

Ovanstående modifikation är den enda som är gjord i originalkablaget. Bakhögtalarna spelas fortfarande från stereon (ej original). Döm av min förvåning när jag sätter i gång systemet och bakhögtalarna lirar, men inte originalsubben. Kan nån förklara varför?

Inte för att det spelar nån större roll då en 8-tums JBL ska monteras i början på nästa vecka, men jag skulle gärna vilja varför det blev såhär. Vet att suben tar signal från bakhögtalarna, och då borde den väl lira på som vanligt, eller hur?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av MechaniX
thorell skrev:
MechaniX skrev:Det kommer nog bara vara en liten skillnad, värre om man går upp mot 8000K..

Hade en gammal Mondeo innan V40:n och den hade separata H7:or till helljusen och jag tycker den var bättre, men det kan vara det att V40:n har så pass mycket bättre halvljus iom xenon som gör att helljusen verkar "klena". Jag tror du blir nöjd med 50W. :-)-)
Sådär, nu är 50-wattarna på plats, och det blev ett fullt godkänt ljusutbyte om man säger så :D
Däremot så ska jag nog skaffa mig ett par 4300K när jag får tid och lust (det var ju ett jävla meckel att byta lampor) då 5000k är aningen för blått för mig.

Trevligt.. Det är lite plock för att komma in i strålkastarna, inget man vill hålla på med ofta :mrgreen:

Själv är jag nyligen hemkommen från en ca 120 mil lång tripp med familj + hundar och är så j*vla nöjd med bilen, snittade 0,76 med stor takbox, ac och med farthållare 95% av körningen.
Användarvisningsbild
av thorell
MechaniX skrev:
thorell skrev:

Trevligt.. Det är lite plock för att komma in i strålkastarna, inget man vill hålla på med ofta :mrgreen:

Själv är jag nyligen hemkommen från en ca 120 mil lång tripp med familj + hundar och är så j*vla nöjd med bilen, snittade 0,76 med stor takbox, ac och med farthållare 95% av körningen.
Visst är det en för jävla go känsla när man är sådär helnöjd? Den har jag i kroppen hela tiden :)

Var ute på min första långkörning igår. 40 mil ToR, tre fullvuxna män samt halvfullt bagage. Mycket farthållare, snitthastighet på 86 km och förbrukningen landade på 0,71. Var inne i två städer och snurrade runt, annars hade nog snittet hamnat strax över 90, då marschfarten var runt 120 hela tiden på stora vägen. Ganska imponerande förbrukning om jag ska säga det själv.
Användarvisningsbild
av thorell
Sådär, då var hela stereosystemet med baslåda och allt monterat och klart. Ska förmodligen byta ut frontsystemet till något med lite snällare ljudbild då det är alldeles för mycket högt mellanregister i det nuvarande. Alternativt låta systemet spela in sig några tiotal timmar till. Den som lever får se.

Nästnästa helg är tid för knulltejpning inbokad och därefter får nog bilen anses vara klar.

Känns nästan lite tomt nu när allt är färdigt, men helvete vad nöjd jag är. Har kört nästan 200 mil i veckan de två senaste veckorna. Så kul är det med ny bil :D
Användarvisningsbild
av Fellow
thorell skrev:Sådär, då var hela stereosystemet med baslåda och allt monterat och klart. Ska förmodligen byta ut frontsystemet till något med lite snällare ljudbild då det är alldeles för mycket högt mellanregister i det nuvarande. Alternativt låta systemet spela in sig några tiotal timmar till. Den som lever får se.

Nästnästa helg är tid för knulltejpning inbokad och därefter får nog bilen anses vara klar.

Känns nästan lite tomt nu när allt är färdigt, men helvete vad nöjd jag är. Har kört nästan 200 mil i veckan de två senaste veckorna. Så kul är det med ny bil :D
Problemet med ljudbilden beror på fasfel för att diskanten är för långt från midden.
Användarvisningsbild
av thorell
Fellow skrev:
thorell skrev:Sådär, då var hela stereosystemet med baslåda och allt monterat och klart. Ska förmodligen byta ut frontsystemet till något med lite snällare ljudbild då det är alldeles för mycket högt mellanregister i det nuvarande. Alternativt låta systemet spela in sig några tiotal timmar till. Den som lever får se.

Problemet med ljudbilden beror på fasfel för att diskanten är för långt från midden.
Jag har hört det där oxå, och det ligger väl självklart en del i det oxå. Men sen har det att göra med vilka högtalare man köper att göra oxå.

I min förra V40 hade jag ett JBL GTO-kit med midbas i dörren och diskanten monterad ovanpå instrumentbrädan, riktad rakt mot förare/passagerare. Nu har jag ett Zachry XLNT monterat på samma sätt förutom att diskanterna sitter där originaldiskarna sitter. JBL-kitet drev jag på stereon (JVC 4x50 fejkwatt) och Zachry-kitet spelas via ett 4-kanals Zachrysteg som dessutom driver basen, en JBL GTO 8".

Självklart kan jag med det nya systemet spela betydligt högre, så att det riktigt skär i öronen. Men med det gamla krämade jag på rätt bra oxå (med en del dist som konsekvens). Ljudbilden är totalt annorlunda idag, med betydligt mer irriterande hög mellanregister (öppna cymbaler), samtidigt som diskanten (typ hihat) låter betydligt grötigare. Även om du i sak har rätt att man får en mer homogen ljudbild med elementen närmre varandra så åker det i ett JBL GTO så fort Ljudia får hem dem.

Eller har du nåt annat tips? Har läst en del om 3,5or och liknade i brädan. Men jag vet inte riktigt vad man skulle ha och hur man ska koppla det. Tänker inte köpa fler slutsteg, det är en sak som är säker.
Användarvisningsbild
av thorell
Sådär, då har drygt tre månader gått sedan jag skaffade bilen, och jag är lika nöjd än!

Dessutom är jag väldigt nöjd med firman där jag köpte bilen, även om de inte riktigt lika nöjda med mig misstänker jag :D

Sedan jag köpte bilen har de fått byta VVT-enhet (passade även på att tjata till mig en ny kamrem), bältet på förarplatsen, torkarspaken (glapp) samt att de lagt sex dagar i verkstaden på att försöka få ordning på mitt xenonljus. Detta utan att jag betalat en krona. Tackar!

Nu till anledningen till att jag skriver här:

Verkstaden har som sagt lagt ner en massa tid på att försöka få ordning på mitt xenonljus. Problemet är att den automatiska nivåregleringen inte fungerar, hur de än håller på. De har bytt båda motorerna i lamphusen samt givaren på bakaxeln. Alla kablar är mätta och allt funkar, men när de ska kalibrera systemet så svarar det inte.

Är det någon som kan ha en idé om vad det är som är fel?

Egentligen stör inte detta mig speciellt mycket, eftersom ljusbilden är bra och konstant. Baksidan av myntet är att mötande trafik riskeras när jag är tungt lastad, samt att bilprovningen förmodligen har en del att säga om detta. Dessutom har jag lätt autistiska drag och blir vansinnig när saker som egentligen är enkla inte går att lösa.

Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hoppas du inte tycker jag är gnällig, men jag tycker det vore bättre om du startar en ny tråd alternativt skriver i en annan som handlar om xenonljusproblem.
MVH Tomas
MechaniX skrev:Tänkt sätta dioder i mina dimljus. Det sitter såna där plåtkåpor i, antar att det är nåt bländskydd eller nåt och det rekommenderas att man plockar bort dom när man kör dioder.
Om du plockar bort bländskydden så äventyras E-märkningen.

Mvh GK

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]