Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Jo, det låter extremt likt den youtube-film jag lade upp där lösningen var att byta VVT-enhet (VVT-hjulet) för massa pengar. Tror vi rullade ett år nästan innan jag fick det fixat, började nämligen låta 6-7 mil från bilfirman efter köpet:

Den går lite tyngre kanske men det är samma ljud med ett klick och knarrande.

Min har börjat låta så igen efter att ha rullat för länge utan oljebyte, fick rådet att göra oljebyte med invändig motortvätt. Det var förra veckan och jag körde senast idag men lade inte märke till något missljud idag och hoppas att det har hjälpt.
Det började låta igen för 2-3 månader sedan så jag rekommenderar att hålla serviceintervallen.

Jag har inte blivit avrådd från att köra bilen, vet inte riktigt vad som händer om man kör runt med defekt VVT-enhet men jag antar att motorn går mindre effektivt än annars.
av baccis
Bilmodellstyp VOLVO V40 109 Hk
Effekt hk 109
Volym cm3 1587
Ca 25000 mil

Fel: Oljud från motor liknande det som hörs på filmklippet i tidigare inlägg men inte lika "taktfast återkommande".
Tempmätaren verkar vilja ta över som varvräknare ibland. Från kall till rött på en sekund för att sedan bli kall igen. Detta visade sig när bilen körts halvvarm.
Mycket ojämn tomgång.

Vad som oroar mig mest är oljudet från motorn. Verkar komma från motorns vänstra sida (om du sår med magen mot kylet), innan för kamremmen.
Vågar inte köra med den nu...
Användarvisningsbild
av e5frog
Hur gick det med detta?
Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60

Har oxå beställt en XC60, hur lån[…]