Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja... de var väl helt okej.
CO 0,0 (0,5) HC 070 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)´

Detta borde väl tyda på att det inte är något fel på själva lambdasond eller motorfel utan att det kanske bara är någon givare eller dylikt som felar, eller det där relät som ett tidgare inlägg gav tips om?!....
MikeyWhoDontKnowCars skrev:Ja... de var väl helt okej.
CO 0,0 (0,5) HC 070 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)´

Detta borde väl tyda på att det inte är något fel på själva lambdasond eller motorfel utan att det kanske bara är någon givare eller dylikt som felar, eller det där relät som ett tidgare inlägg gav tips om?!....
Underkändes bilen bara för att lampan lös, eller sade besiktningsmannen att det var något värde som var fel?
Jag fick en 2;a endast för lampan lös...
försökte förklara läget men det gick inte så bra inte...

Fisch - Det skulle jag inte ha något emot om jag säger så... Men - Hur?
(måste jag montera ner hela panelen och allt då eller?)
Bästa vore att få det fixat rätt men jag känner mig tveksam att jag kan klara mig billigt undan och pengar har jag inte :(
Du tar bort översta brädan på panelen. Den sitter skruvad bakom inblåsen, innanför framdörrarna och handskfacket. Undrar om det inte sitter en eller två skruvar ovanför själva instrumenthuset också. Det är ganska små torxskruvar.

Demontera bort inblåsen med hjälp av en skruvmejsel, de sitter fasttrycka i sidorna. Sen är det bara leta på resterande skruvar och ta bort dem också. Ett tips är att du har god belysning och ligger så du tittar upp så missar du ingen skruv. Själva instrumenthuset sitter med två spännen som du lossar och lossa även kabel. Kom bara ihåg vilken plats lampan sitter på så du får bort rätt :wink:

Ett tips är att du köper dig en gör-det-själv handbok, tex haynes på biltema för 250 spänn. Otroligt bra hjälp som garanterat hjälper hemmafixaren!
Sweet... en bok skall inhandlas så fort det tillåts (lite tajt just nu med en ny unge, låg mammapennning och min usla lön)... Än får jag försöka leta reda på så mycket jag kan på nätet :???:

Men kanon för förklaringen - jag ska ta och göra mig ett försök iaf...
Kom att tänka på en sak dock... det finns ju airbag på passagerarsidan... är det något speciellt jag ska tänka på när jag skruvar bort och sen tillbaka panelen?
(Hör för mig att jag hört att bilen skall startas på ett visst sätt men minnet är som det är)

(Vilken ovärderlig hjälp man får här :D )
Jag är inte säker på att det är någon ide att ta ur lampan. Du har fått en 2:a på att motorelektroniklampan lös. Det skulle inte förvåna mig om besiktningsmannen när han gör ombesiktning kollar om lampan lyser när han bara har tändningen påslagen.
Jaha... då var man tillbaka några steg igen då... :cry:
Tack för tanken, det stämmer väl så att ta bort lampan helt kanske inte är någon lösning... Damn...

Jag chansar väl på att kasta ut samma frågor en gång till ifall någon ny besökare är på plats...
Gör en kort sammanställning då, målet är att få den där motorlampan släckt utan att gå till verkstad...

CO 0,0 (0,5) HC 070 (100) CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,96-1,04) -
Inget fel på avgasvärderna iallafall... kanske inte är lambdasonden det är fel på...

Numret på kamaxellägesgivaren jag har nummer: 0 232 101 029
Någon som visste om en sån från V40 -97 utan turbo passar till min V40 -98 med turbo?
Det kan alltså vara denna fast bilen går jämt och fint, eller är chansen så liten så den är obefintlig?
Motortypen jag har är: V40 2.0 T (B4204T)

Ingen som visste vilket relä som skall sitta framför vänster framdäck med en liten fläkt?
(rätt stort med slutande funktion - eller det kanske inte finns på min bil??)
Kan det isåfall vara en sådan som visas på nedan länk?
http://bilder.lagabasen.se/delar/1089/10892119vy1.jpg

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]