Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
metalHJ skrev:
Sen tycker jag framrutan immar igen för enkelt, minsta lilla fukt och jag måste köra på defroster läget bra länge vilket gör att värmen inte fördelas något bra. Bästa värmen uppnås ju genom att ha det varmt vid fötterna, då värmen som bekant stiger och skapar en trevlig atmosfär i kupén.
Just det, all värmen ner på golvet och då immar vindrutan lättare igen. Självklart, fukten "plockas" ju upp från dina fötter till vindrutan "elementärt kära Watson".
av christer.d
metalHJ skrev:Smaken är som baken, delad! Jämför jag med min 960 tycker jag värmen i V40'in är undermålig... Det tar för lång tid att arbeta upp en jämn stabil temperatur enligt mitt tycke. En större fläkt kanske hade avhjälp problemet? I 960'in fläktar det på bra mycket mera på max, än vad det gör på V40'in.

Sen tycker jag framrutan immar igen för enkelt, minsta lilla fukt och jag måste köra på defroster läget bra länge vilket gör att värmen inte fördelas något bra. Bästa värmen uppnås ju genom att ha det varmt vid fötterna, då värmen som bekant stiger och skapar en trevlig atmosfär i kupén.
Helt sant jag hadde samma problem framrutan immar lätt igen.
vid minsta temperatur växling
Det är som du säger jag tror det är för liten värmepaket eller dåligt konstruerad
av metalHJ
KKR skrev:
metalHJ skrev:
Just det, all värmen ner på golvet och då immar vindrutan lättare igen. Självklart, fukten "plockas" ju upp från dina fötter till vindrutan "elementärt kära Watson".
Nej? Är det sant? Shit, vi har en ny Einstein på forumet :-)-) Congratz!
av metalHJ
christer.d skrev:
metalHJ skrev:Smaken är som baken, delad! Jämför jag med min 960 tycker jag värmen i V40'in är undermålig... Det tar för lång tid att arbeta upp en jämn stabil temperatur enligt mitt tycke. En större fläkt kanske hade avhjälp problemet? I 960'in fläktar det på bra mycket mera på max, än vad det gör på V40'in.

Helt sant jag hadde samma problem framrutan immar lätt igen.
vid minsta temperatur växling
Det är som du säger jag tror det är för liten värmepaket eller dåligt konstruerad
Åtminstone är det min personliga uppfattning av problemet, då jag inte kan se att det skulle vara något som hellst konkret fel på mitt värmepaket! Det är helt enkelt bara underdimensionerat. Så antingen får man gilla läget, eller byta bil. Men V40 har ju heller aldrig vart någon premium bil i mina ögon, den faller väl mera under budget varianten och som bekant "Man får vad man betalar för". Överlag är jag ändå jävligt nöjd med bilen, för de pengarna jag gav fick jag mycket bil!

Problemet med framrutan håller ju i sig oavsett om man kör ECC'n på AUTO. Det tycker jag är illa, kör man på AUTO ska den känna av själv vart luften och värmen behövs mest. Man ska inte behöva sitta och ändra reglagen hela tiden för att få en trevlig värmefördelning i kupén. Återigen får jag ta upp min GAMLA 960 som ett exempel, där fungerar allt klanderfritt. Sätter jag reglagen på AUTO så är det AUTO, och den sköter klimatreglerningen klockrent. Jag köper att man får köra på defroster när man nyligen startat bilen och skrapat rutorna rent från frost, men när det är underhållsvärme och kupén redan är varm ska det banne mig inte behövas köra på defroster bara för att vindrutan immar igen med jämna mellanrum. Sen finns det vilka elementära grundkunskaper som hellst, detta är något ingenjörerna på volvo borde tänkt på vid tillverkningen för uppenbarligen klarade dom av det med 960 bilarna som är en betydligt äldre utveckling än V40.
Användarvisningsbild
av Fisch
Att det blir immigt på rutan beror ju främst på att den är kall medan luften fuktig, det är inget nytt och och alla vet säkert om det. Antingen har man stora interna fukttillskott, som tex snöiga skor kombinerat med uppåtstigande varm luft som senare kyls av och bildar imma på rutan. Eller så tar värmepaketet in fukt och disponerar i hela kupén och samma problem uppstår.

Samtidigt är kall luft jäkligt torr och uppvärmning gör ju att luften blir ännu torrare dvs RF sjunker. (Ni i norrland känner säkert igen problemet om ni bor i trähus - torrsprickor i träet) Om man har problem med imma likt förbannat så kan man ju misstänka att det är bilen i fråga som har problem och inte hela modellinjen.
av Lazy

Vet inte om det gjordes någon uppgradering av värmepaketet till v40 2,0t -02, men den har överlevt 7st. vintrar utan problem med värme eller imma, så att säga att v40 generellt har dåligt värmepaket håller jag inte med om.
Användarvisningsbild
av SvenB
metalHJ skrev:
Nej? Är det sant? Shit, vi har en ny Einstein på forumet :-)-) Congratz!
Jag sätter mig på händerna.
av metalHJ
Så, för att få lite lugn och ro spikar vi att jag är idioten! :) Min tanke med detta var inte andra världskriget i munhugg, utan lite prat om personliga upplevelser!
Användarvisningsbild
av SvenB
Samma här, jag tar fram händerna igen. Jag håller med dig om din uppfattning att Volvo 740-960 var mycket mindre "fuktkänsliga". Eftersom jag hade ett antal Volvo i taxitrafik så märkte jag detta. Sen kom Volvo V 70 (97-00), jag har aldrig haft så mycket fuktproblem. Men V 70n var bra igen.
av christer.d
Jo det är kanske bäst lägga ner tråden det var jag som startade den
det börjar bli lite tufft.
Men jag törs säga ännu en gång volvo s/v40 är har den sämsta värme på en modern bil.

så är det och så förblir det men om man tycker det är bra kör på och se glad ut fast ni har kallt om fötterna.
ps: kom ihåg vid -28 grader ha inga barn med i baksätet då fruser dom av sig fötterna.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]