Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tips innan du börjar bränna en massa pengar på ny turbo..

Kolla under bilen om den inte läcker från oljereturen. Väldigt vanligt på våra bilar, läcker den från oljereturen "droppar" olja på avgassystemet, när du sen trycker på lite ökar avgastempen och oljan börjar förbrännas = blårök. mvh
Iofs så har jag oljeläkage mellan motor och växellåda plus lite från pluggen som ska åtgärdas väldigt snart och det har spridit sig bakåt under bilen som kanske kan hamna på avgasystemet har fan inte tänkt på det så.....bra tips ska kolla lite nogrannare så snart jag kan :D

Tack!
V40RMannen skrev:
V40RMannen skrev:jadu jag ligger inte på fullt utan det är ett visst läget tror jag...kanske mellan 2700-3000 varv jag är inte riktigt säkert :???: men det är ett drygt vinande nästan pipande ljud
citerar mig själv :)

Var till dalhbäcks och köpte ett nytt kn filter för jag hade lånat ett mindre fint men bättre filter än jag hade förut :)...till provkörningen så tyckte jag bilen vart nästan rolig å köra än innan men då jag la mig ut på motorvägen så kom blåröken tillbaka....det kommer då det blir lite längre å köra än bara åka å dra på lite då och då...typ om jag ligger i 110 kanske 5min och drar på lite så kommer blåröken....dryyyygt! :-(O) :-(O)

kan säga med egen erfarenhet att det är turbon som börjar ge upp för dej. :|
hade exakt samma problem med min turbo..gick hur bra som helst och ingen blårök vid snabba och korta accelerationer, men vid långa och mera sega gas pådrag så rykte den blått..ex full gas i 5ans växel från 2500rpm-3500rpm
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]