Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbalove
Lösning för att själv släcka servicelampan även på V40 av tidigare årsmodell än 00

Har letat länge på nätet för en metod att släcka servicelampan på min V40 1,8i (GDI). Bilen är en tidig 99:a (tillverkad i januari) och enligt den information jag hittat skulle man vara tvungen att koppla upp sig med dator eller något slags serviceinstrument för att släcka servicelampan men detta stämmer inte.

Jag provade med alla möjliga varianter av att hålla inne trippmätaren samtidigt som jag vred på tändingen från läge 0 till läge 1 och vidare till läge 2. Enligt vissa skulle man måsta ändra tändningsläge inom ett visst antal sekunder och enligt andra skulle man måsta släppa trippmätaren efter visst antal sekunder men jag hittade en egen metod som fungerade för mig.

Jag höll alla dörrar stängda och vred direkt upp tändningen till läge 2. Därefter tryckte jag in nollställningen av trippmätaren i ca 10 sek varefter en signal hördes och servicelampan började blinka. Jag släppte då trippmätaren och vred av tändningen. Sedan slog jag på tändningen igen och startade bilen och simsalabim så slocknade servicelampan efter ett par sekunder precis som den skall göra när bilen är nyservad.

Man skall alltså INTE hålla inne trippmätaren medan man slår på tändningen utan tvärtom, slå på tändningen direkt till läge 2 så att halvljusen tänds och därefter trycker man in trippmätaren.

Har sett på diverse forum att många verkar ha haft problem med detta men detta fungerade för mig så jag hoppas det kan komma någon annan till nytta också. :)
av rudarmy
tändningen till läge 2. Därefter tryckte jag in nollställningen av trippmätaren i ca 10 sek varefter en signal hördes och servicelampan började blinka. Jag släppte då trippmätaren och vred av tändningen
så är det åxå på min s40 2.0t-99!
bra kämpat, även om jag visste hur man gjorde:)
Användarvisningsbild
av Nightmare89
christer.d skrev:
du måste vänta till den lyser sen är det ok att släcka den
Men att höra en signal det har jag alldrig hört om?
,Min 03 låter inget när du nollar., Däremot så låter min fars s60 04 ett hög pling.
Användarvisningsbild
av kaj76
christer.d skrev:nänä
volvo s/v40 som är tillverkade slutet av år 98 och framåt går det att släcka lampan på.
håll in trippel knappen vrid på tändningen håll trppel inne tills service lampan börjar blinka
sedan släppp trippel knappen slå av tändning sedan starta allt ok.
Funkade för mig
av Roslagsbo
Jag försökte några snarlika varianter från denna tråd och Haynes på min S40 årsmod 2006 med 18Fmotor (etanolmotorn).
Slutligen lyckades detta:

1. Se till att trippmätaren inte redan står på noll
2. Ha tändnyckeln i läge noll
3. Håll inne trippmätarknappen
4. Vrid omedelbart (inom 2 sek) startnyckeln till läge 2
5. Håll trippmätarknappen inne tills "servicelampan" börjar blinka
6. Efter 3:e blinket släpp trippmätarknappen
7. Stäng av tändningen och sätt på igen som kontroll

Har man gjort några misslyckade försök, så står redna trippmätaren på noll. Enligt Haynes, så ska det då gå att i pkt 3 ovan hålla trippmätarknappen inne i drygt 10 sekunder tills det hörs ett pip, men det lyckades inte för mig, utan jag fick rulla några hundra meter.
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]