Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juste
Sparkz skrev: Polariteten är viktig, av nån anledning ligger det en diod i serie med lampan. Båda kablarna är svarta så man får prova sig fram innan man skarvar permanent.
Varför är det noga med att pola plus och minus rätt till sidomarkeringsljusen? Är det lysdioder? eller finns det något annat skäl?
/peterj
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är en vanlig glödlampa, men med en diod i serie, inbakad i det blåa kletet på baksidan. Enda anledningen jag kan tänka mig att man använder framspänningsfallet (c:a 0,7 V) i dioden för att sänka spänningen till lampan och därmed öka livslängden.
Användarvisningsbild
av Tommy Lagerlöf
Tomas88 skrev:Måste man inte byta hela enheten på fas ett?
På min behövde man inte byta hela enheten,viserligen inte original,har dom vita,drog ur glödlampshållaren från själva glaset så att säga o böt glödlampor,det satt 2W glödisar i dom :wink:
av BaraMattias
Hade själv problem med samma lampa på min V40 -01:a, dock bara en av dem. Provade att byta, men det hjälpte inte. Fick då veta av "min" mekaniker jag brukar vända mig till att problemet sannolikt beror på att det kommit in fukt i lamphuset (vilket tydligen inte är helt ovanligt).

För att slippa problemet i framtiden fick jag rådet att borra ett (mycket) litet hål i lampglasets underkant så att fukten ventileras ut. Har efteråt även hört att man kan värma en nål och göra ett hål med, finns tydligen risk att glaset (plasten) spricker när man ger sig på att borra i den.

Har inte kommit mig för att fixa det ännu, har ändå tänkt byta sidomarkeringar, så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur pass det löser problemet, men hoppas det kanske kan vara till nån hjälp i alla fall. =)

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]