Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Härligt! Då blir det att vänta till lagret kommer. Skruvat var sega den här gången :(
Tittat även runt på en momentnyckel, riktigt svårt att täcka in så många olika moment man behöver.
Drägglar över snap on techangle :( Blir dyrt det :)
av Denzar
Nu har navet äntligen kommit!

Då har jag givetvis ett par kontrollfrågor.

Fråga 1: Navskyddet är kvar på hjulen bak men inte fram, så då mätte jag och märkte att navbulten fram var större än bak, 25mm.
Den jag fick som ska sitta bak från skruvat.se är på 22mm. Kan det stämma att den bak är lite mindre?

I Haynesboken står det ioförsig att dom fram ska dras åt lite hårdare, kan tänka mig att det kräver större bult..för att det är mer påfrestning fram? :D Vore kul om min teori stämmer!

Fråga 2: Det står i Haynes att man ska byta ut dom 2 skruvarna till oket när man ska sätta dit det igen. Måste man verkligen göra det? Varje gång man byter skivor etc?

Är det bara kliva in på Mekonomen/Bilia och be om några Ok-skruvar? :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har också läst att man måste byta skruvarna men ska erkänna att jag själv aldrig gjort det alla gånger jag lossat dem. Vill man vara på säkra sidan kan man använda lite gänglåsnings-smörja (typ loctite)
av Denzar
Ja, får sätta dit lite gänglås! Ska se om jag har en 7mm nyckel liggandes bara, läst att en sådan behövs.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Till vad skulle du behöva en 7 mm nyckel?
Tror du fått fel för dig. Eventuellt skulle det kunna vara den lilla skruven till bromsskivan. Men tror ändå det är 8 eller 10 mm.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ok. 7mm insexnyckel. Då måste det gälla en annan bilmodell. Är inga insexskruvar när man skall ha loss oken på min S40 i alla fall.
Har en MY 2001 2,0T. Vad är det du har?
av Denzar
Jaha då har jag nog inte fattat rätt, kanske är när man öppnar oket eller bara special... Har en V4 T4 -98.

Köpte lagerfett, tänkte om man kunde öppna och smörja ifall det är snålt. Kände lite med en liten mejsel på brickan. Gick inte så bra, bockades till lite bara. Går det att öppna eller får man hoppas att det är mycket fett?

Kände på lagrena och märkte att ena lagret gick trögare medans andra lagret gick hur lätt som helst. Ska det verkligen vara så? Det som gick trögt var lagret som man trycker dit först på axeln.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Det är bara ett lager varje sida. Öppna det skall du inte göra... eller vad är det för bricka du pratar om?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]