Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
#1110640
BlackXS skrev:man blir så trött när man håller på med jobbet, undrar inte om det vore lättare köpa en rep sats o byta damasken kanske den är mer tajt eller nått men riktigt riktigt hatar att man måste skruva och samtidigt pressa in kolven i oket... så mycket lättare på en v70 när man bara kan ta en polygrip o pressa in kolven...

Tror damasken hoppa av oket säkert 30 gånger innan den gick sönder :lol: :lol: funderar nu starkt på köpa 2 nya ok bak, för när man skruvat in kolven och sedan trycker på pedalen så åker den ut och låser men den vill aldrig åka in igen för egen maskin så klossarna ligger på :-(O) och handbromsmekanismen åker tillbaka ??:-/
Enklast att köpa 2 nya, du har rost på kolven inget att hålla på med en ny rep sats, behöver putsa kolven och kan då även bli lekage.
Vid byte av broms ok är det rekomederat att byta all bromsvätska, smörja handbroms arm med fett.
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1110742
andersbe skrev:
BlackXS skrev:man blir så trött när man håller på med jobbet, undrar inte om det vore lättare köpa en rep sats o byta damasken kanske den är mer tajt eller nått men riktigt riktigt hatar att man måste skruva och samtidigt pressa in kolven i oket... så mycket lättare på en v70 när man bara kan ta en polygrip o pressa in kolven...

Tror damasken hoppa av oket säkert 30 gånger innan den gick sönder :lol: :lol: funderar nu starkt på köpa 2 nya ok bak, för när man skruvat in kolven och sedan trycker på pedalen så åker den ut och låser men den vill aldrig åka in igen för egen maskin så klossarna ligger på :-(O) och handbromsmekanismen åker tillbaka ??:-/
Enklast att köpa 2 nya, du har rost på kolven inget att hålla på med en ny rep sats, behöver putsa kolven och kan då även bli lekage.
Vid byte av broms ok är det rekomederat att byta all bromsvätska, smörja handbroms arm med fett.

Det konstiga är att det är ingen rost alls runt kolven den är hur blank och fin som helst, dock är det rost runt infräsningen precis ute på kolven där gummi dammasken smiter om, men det konstiga är ju att den inte åker tillbaka frågan är hur vanligt det är att det går sönder invändigt oket?

typ när bromsen är intryckt och kolven ute och man släpper på bromsen då borde väl kolven både dras tillbaka och snurra tillbaka så inte klossarna ligger på även om denna indragning borde vara minimal ?

Och byta all bromsvätska skulle jag gärna göra med förra ägaren har troligtvis dragit loss nippeln på höger bromsok fram.... så det oket vill jag inte ens röra för då kan man nästan gissa att ett nytt ok är att inhandla där :P
Användarvisningsbild
av andersbe
#1110816
BlackXS skrev:
andersbe skrev:
BlackXS skrev:man blir så trött när man håller på med jobbet, undrar inte om det vore lättare köpa en rep sats o byta damasken kanske den är mer tajt eller nått men riktigt riktigt hatar att man måste skruva och samtidigt pressa in kolven i oket... så mycket lättare på en v70 när man bara kan ta en polygrip o pressa in kolven...

Tror damasken hoppa av oket säkert 30 gånger innan den gick sönder :lol: :lol: funderar nu starkt på köpa 2 nya ok bak, för när man skruvat in kolven och sedan trycker på pedalen så åker den ut och låser men den vill aldrig åka in igen för egen maskin så klossarna ligger på :-(O) och handbromsmekanismen åker tillbaka ??:-/
Enklast att köpa 2 nya, du har rost på kolven inget att hålla på med en ny rep sats, behöver putsa kolven och kan då även bli lekage.
Vid byte av broms ok är det rekomederat att byta all bromsvätska, smörja handbroms arm med fett.

Det konstiga är att det är ingen rost alls runt kolven den är hur blank och fin som helst, dock är det rost runt infräsningen precis ute på kolven där gummi dammasken smiter om, men det konstiga är ju att den inte åker tillbaka frågan är hur vanligt det är att det går sönder invändigt oket?

typ när bromsen är intryckt och kolven ute och man släpper på bromsen då borde väl kolven både dras tillbaka och snurra tillbaka så inte klossarna ligger på även om denna indragning borde vara minimal ?

Och byta all bromsvätska skulle jag gärna göra med förra ägaren har troligtvis dragit loss nippeln på höger bromsok fram.... så det oket vill jag inte ens röra för då kan man nästan gissa att ett nytt ok är att inhandla där :P
Svar:
Har man luft i systemet kan man få ett åter tryck men borde märkas med att det känns svampig, ej stum vid bromsning, sjunker något.
Har man svampig broms efter luftning ska man kolla läckor i inluftslang, från filter till turbo/inlopp, vissa har en skarv med en tunn stöd ring
som kan vara lurig att få rätt på, brukar glida i sär och där av en läcka så att servon funkar dåligt.

Har du ett broms ok med en knäckt nippel kan du lufta genom att lossa bromsslangs bult, kräver mera luftning, utsläpp av olja men det
fungerar i nödsituation, kass luftskruv.(Troligen där du har felet!)

Du kan även prova med att sätta dit en fjäder till hanbroms arm om du märker att den inte går tillbaka. :-)-)

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]