Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlubtu
DTJ skrev:Torkararmen ska vara vriden så att det är rätt vinkel på torkarbladet mot rutan.
Finns en tolk som Volvoverkstäder använder.
Bladet ska inte stå 90 grader mot rutan, men vilken vinkel den ska stå vet jag inte.
Står i Vadis (har inte Vadis installerat i datorn nu)
Tack för tipset! Ska kolla upp det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Biltemas torkarblad är billiga, men är inte de bästa. :D
tlubtu skrev:Har hämtat bilen och är hur nöjd som helst. Skön att köra, förvånansvärt snål (körde en sträcka hem på motorväg ca 3.7 mil drog 0.77 l/mil i 115 km/timmen) kvitto på senaste kamremsbytet så det känns tryggt. Allt elektriska fungerar utmärkt (förutom en högtalare som inte fungerar). Fanns dock ett irritationsmoment som jag inte upptäckte vid provkörningen. Vindrutetorkaren på förarsidan skriker rätt rejält mot rutan. Har bytt torkarbladet men det hjälpte inte. Kan man justera torkarens tryck mot vindrutan eller nåt? Behandla rutan med något?

*Edit* Miltalet var "bara" 28000 och inte 29000 som jag trodde först. 4000 mil till nästa kamremsbyte...
Det finns torkarblad som är belagda med silikon, ett bra tips är att vaxa rutan. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SvenB
Och i många fall betydligt större risk för oljud.
av benka1
Har kört med billiga biltema blad o verkar hålla några mil sen knekar dom allra helst förar sidan har ny ruta o dom gånger jag
waxa bilen så körde jag rutan oxå tyst ett tag,fast vart less o pröva biltemas flatblade mer än dubbelt så dyr=tyst :D
Ja, om ni köper på Biltema så köp dyraste bladet. Men jämför med ett premium-märke innan. Om det inte skiljer mer än några tior, så välj premium. Jag gjorde just det, köpte premium, och var till en början smått besviken. Men efter en kort tid så var bladet helt ljudlöst. Jag hävdar att även premium-blad behöver nötas in.

Och skyll inte på bladet om rutan är sliten. Det behöver inte vara stenskott eller sprickor, utan det främsta slitaget är faktiskt från torkarbladen.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]