Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RaggeNo1
svergie2 skrev:Tycker du ska byta till klarglas bak och sätta i led :) Kromade handtag kanske? Försöka få någon typ jubileum look :)
Har du ngn bild på hur klarglas bak ser ut? Har inte haft en tanke på det :)

Ska hålla den clean, tänkte jag. De svarta listerna ska lackas eller folieras i silver också :)
Användarvisningsbild
av svergie2
RaggeNo1 skrev:
svergie2 skrev:Tycker du ska byta till klarglas bak och sätta i led :) Kromade handtag kanske? Försöka få någon typ jubileum look :)
Har du ngn bild på hur klarglas bak ser ut? Har inte haft en tanke på det :)

Ska hålla den clean, tänkte jag. De svarta listerna ska lackas eller folieras i silver också :)
Klarglas kom i Fas II :) http://www.autowire.net/2003-31.html

Här är er jubileumsmodell: http://images.autouncle.com/se/car_imag ... b3a9c5.jpg
Användarvisningsbild
av RaggeNo1
Igår eller i förgår parkerade jag bilen (S40 2.0t -99), precis som jag brukar.
Idag när vi skulle köra iväg startade den inte, soppatorsk tänkte jag iom jag visste att där var dåligt med soppa.

Jag cyklade ner till macken och fyllde dunken, det gjorde ingen skillnad. Den hostade bara och tände inte ordentligt.
Hmmm, tänkte jag. Det kanske krävs lite soppa till för att få ordentligt soppatryck så jag jag fyllde dunken igen så att där sammanlagt var minst tio liter soppa.

Vid detta laget var jag tvungen att ha starthjälp då batteriet tömts, trots tio liter soppa och starthjälp startade inte bilen.
Den tände inte alls!

Jag kollade över alla säkringar och relä, allt var som vanligt.
Efter efter många om och men på starten så gav jag upp och ringde svågern som har OBD2-läsare.

Den hittade inga felkoder alls (skönt att veta, men hjälpte ju inte mig i detta fallet).
Sista utvägen - försöka dra igång den!

Sagt och gjort, jag hakade på bogserlinan och vi började dra.
Host, host, host...........
It's alive!
Efter cirka 1.5 kilometer snurrande på tvåans växel startade den.

Dock märkte jag ett "väsande/pysande" ljud när jag gasar och dumpljudet hörs mycket tydligare.
Bilen går som den ska igen, lite hackig i början på gaspådrag men jag ska byta soppfilter osv.

Vad tror ni detta fenomen kan bero på?
av benka1
Verkar som den ej får tillräckligt med soppa-orsak brt,soppa pump/relä,filter fast ej troligt det sistnämda hur låter pumpen
då du slår på tändningen?
Kan va nåt med tomgångs motor,spjällhus sensor mm oxå...
Användarvisningsbild
av RaggeNo1
benka1 skrev:Verkar som den ej får tillräckligt med soppa-orsak brt,soppa pump/relä,filter fast ej troligt det sistnämda hur låter pumpen
då du slår på tändningen?
Kan va nåt med tomgångs motor,spjällhus sensor mm oxå...
Drog igång den och sedan dess har den gått felfritt.
Servade med nytt soppa&oljefilter, luftfilter, olja och stift.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]