Moderator: Moderatorer
klacken skrev:Har nu mätt sonden både med multimeter och kollat livevärden med OBD läsare. Ordentligt varmkörd före. Multimetern visade 0,68v konstant vid 2200 varv,mätte mellan grå och svart och läsaren 0,67v konstant på samma varv. Den andra sonden pendlar mellan 0,1-0,8v. Så detta betyder väl att sonden är kass? Vet ej vad det är för sond men trådarna är skarvade 20cm från sonden så den är ju inte original. Antar att kontakten på original är inne i bilen då en ny med kontakt är nästan 60cm?Om den inte pendlar så skulle jag säga att sonden är kass, visar den även samma värde på tomgång?
klacken skrev:Va ute och kollade med läsaren igen,efter start fungera den och pendla som den andra sensorn men efter en stund sluta den pendla och visar samma oberoende av varvtal.Kanske är brott i den som har lite kontakt och sedan bli värre efter ett tag, du kan ju alltid prova att vicka lite i kabeln om du kommer åt för att se om värdet på mätaren kommer igång igen.
klacken skrev:Jo,ska byta sond som nästa,är skarvkontakten inne i bilen? Tänkte så den inte ska va under bilen å förra ägarn klippt bort den när han köpt en utan kontakt och skarvat trådarna.Svårt att tro att han kapat kontakten som sitter på bilen men man vet aldrig, det är ju bara följa kabeln.