Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blade997
slangen hel :lol:
men böt tempgivaren idag, och TROR det blev mycket bättre! inbillar mig än att den starta inte riktigt rent, men det kan vara jag som är nojig...men måste pröva imorgon igen då motorn är riktigt kall, då visar det sig om det var tempgivaren det var fel på, men nu ser det lovande ut! :D tack för all hjälp!
av benka1
blade997 skrev::evil: fortfarande verkar den trög, blir väl lmm nästa nu då,eftersom det fanns inga garantier på den förra som jag pröva med från en skrot...dock bättre!
Du kan få min nyinköpta lmm den startar direkt med den fast inge laddtryck -för att utesluta proplemet mao :D
av blade997
ja vore ju en lysande affär, från ett problem till nästa! :lol:
börjar bli trött på detta fattigmansproblem, 2 v40 nu och ingen i riktigt skick.....men men, visst den går fint lite trögstartad kall bara, kan leva med det tills vidare nu, men blir nog ny lmm så småningom
av blade997
svårtstartad kall nu, och doftar ganska duktigt bränsle när den startar,och går ojämnt en stund, och idag började dsa lampan lysa, dock slockna den igen när jag stanna motorn å starta igen! (vid andra start inga problem egentligen alls)
tips på vad det kan vara? tror fortfarande lmm
av benka1
blade997 skrev:svårtstartad kall nu, och doftar ganska duktigt bränsle när den startar,och går ojämnt en stund, och idag började dsa lampan lysa, dock slockna den igen när jag stanna motorn å starta igen! (vid andra start inga problem egentligen alls)
Låter som det skulle vara brt ,kolla slangen från vacuum delen sitter i insuget hö sida
prova o sug ska ej komma nå bensin...
av rudarmy
blade997 skrev:svårtstartad kall nu, och doftar ganska duktigt bränsle när den startar,och går ojämnt en stund, och idag började dsa lampan lysa, dock slockna den igen när jag stanna motorn å starta igen! (vid andra start inga problem egentligen alls)
Hur menar du med att lmm har med att det luktar bensin?
Nä googla lite om trasig btr(BränsleTrycksRegulator)
av benka1
Min t4 va alltid svårstartad kall men starta alltid då den va varm
Däremot om den stod 10-15 minuter så så vart det"lång fjäder"-
Läcker brt,n bakvägen så får spridarna ej rätt tryck o har motorn
stått still ett tag så behöver startmotorn köras längre för att trycket
ska byggas upp -lmm ger bara info om lufthastigheten till datorn den reglerar
ej soppa trycket fast ger den felkod så möjligt vis att datorn får tupp juck o
skickar på fel mängd soppa ?
Men då borde det vara konstant tycker jag+turbon laddar nog ej som den ska ??:-/
av blade997
rudarmy skrev:
Hur menar du med att lmm har med att det luktar bensin?
Nä googla lite om trasig btr(BränsleTrycksRegulator)
funderingen är så, om lmm är knasig, å mäter fel, så tynger den in mera bränsle då den får fel luftvärde (lång historia kort) + en bekant hade liknande problem på sin bmw och efter byte av lmm så vips var problemet ur världen!
benka1 skrev:Min t4 va alltid svårstartad kall men starta alltid då den va varm
Däremot om den stod 10-15 minuter så så vart det"lång fjäder"-
Läcker brt,n bakvägen så får spridarna ej rätt tryck o har motorn
stått still ett tag så behöver startmotorn köras längre för att trycket
ska byggas upp -lmm ger bara info om lufthastigheten till datorn den reglerar
ej soppa trycket fast ger den felkod så möjligt vis att datorn får tupp juck o
skickar på fel mängd soppa ?
Men då borde det vara konstant tycker jag+turbon laddar nog ej som den ska ??:-/
och ja exakt så var funderingen, men där har du en poäng att det borde ju vara hela tiden då????
samt motorlampan börja lysa igår igen :evil: men ska kolla med btr än en gång, kan ju givetvis vara den med
av blade997
nu visa det sig det kom en liten mängd bensin i just btr vaacum, just kanske mest då jag drog bort slangen...
så nu hoppas man på den, tog btr från min 1,9 för att pröva ifall det är bättre, återkommer med det...men undrar, är det samma??? samma nummer ja på dom ,men en nummer rad nertill olika, men osäker på om det har med modell att göra utan kanske serienr??
skulle ju vara logiskt dom är olika men tänkte prövar och ser, dock måste jag vänta så motorn blir kall före jag vet, och utan felkodsläsare för tillfället så kan inte kvittera bort motorlampan heller

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]