Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja klart det är olja i motorn. Det var dock lite när jag kollade, typ ett par mm ovanför MIN strecket. Det tickande har börjat försvinna mer och mer, men der knackande återstår och vi hittade nog felet där. Det verkar vata som ni andra skrivit ett glapp mellan grenröret och motorn då det saknas 2 bultar där så glappet är väl inte mer än 1 mm men tillräckligt för att det ska låta. Kommer skruva till allt och ändå köra till verkstaden för en kontroll så allt är bra. Sen när den e fixad beroende på vad dom hittat ska bilen hel rekondas :)
Nu har jag fått svar på orsaken till det tickande ljudet. Enl verkstan så är det en fjäder under kamaxeln som behövde bytas ut?? Fjäder? Va e det för fjädrar han pratar om? Tror han att jag har höns som motorolja? Frågade vad den där fjädern gjorde konkret för nytta och han var osäker. Han la hela örat mot toppen för att lyssna vad det var. Menar han lyftarna? Kolv? Han sa att det va inte dyrt att åtgärda dock mest bökigt då han var tvungen att demontera kamremmen och kamaxeln för att byta fjädern. Menar han pumpen? Antar att ni vet bättre vilken fjäder han menar som skulle ligga i motorn.

Någon?
Dominique skrev:Hade missat det.
Ok men huvudsaken är att dom ev hittat felet :) ni har alla varit till stor hjälp vilket jag uppskattat.

Försöker hitta den fjädern att köpa men hittar ingen.. är den dyr tro?
lossa en spridarkontakt å kolla om ljudet ökar el minskar, prova på alla 4 cyl. alltså endast en kontakt urkopplad i taget.
blir det värre på en av cylindrarna kan det vara vevlager ras..
fjäder finns att beställa på volvo, annars:
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 80876.html
Har fått en vän till mekaniker som säkert kan ställa upp för att hjälpa mig då verkstaden säkert kommer ta ut en timpeng på kanske 600kr. Vad är det exakt jah behöver köpa förutom alla fjädrar? Behöver jag köpa en ny kamrem trots att den som sitter på nu är helt ny? Behöver jag limmet till toppen iom att der är lite bökit? Tänkte köpa alla delar direkt från volvo för att sedan få det fixat via mekanikern, lite halv pinsamt om jag kommer och det saknas massa delar.
Stort tack!

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]