Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grusbus
DTJ skrev:Ja, så är det faktiskt, ingen kolv i ODP
Okay då kan ju remmen inte ha hoppat som jag först trodde och har inte detta hänt så borde ventilerna vara okay.
Frågan är ju då varför det inte finns någon komp i motorn ?:-/

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med ideer för mitt huvud är helt slut nu :shock:
av benka1
rudarmy skrev:Alla fyra kolvarna på x40 ska va i nivå halvvägs ner så att säga, nu är motorn nollad.
Är det så på alla 16 ventilare,har bara haft 8 tidigare?(som jag haft problem med) :?:
Användarvisningsbild
av vetten
Har du komp, eller som jag uppfattade det tidigare, Inget komp?
Ok, har du bra komp i alla cylindrarna så är det nog ok där, men inga stora skillnader får det vara, om motorn har gått varm så kan ju packningen gått eller toppen slagit sej :-O)
Även om "bara" packningen har stuckit så skulle åtminstånde jag plana toppen innan jag återmonterar den,(Har varit med om liknande själv) bara så att jag vet att den är ok, sen bara att återmontera och glöm inte att först dra med det moment som boken säger och om jag inte fattat fel. även att "vinkeldra" tror det heter så, finns säkert någon som kan förklare detta moment bättre än jag här på forumet ?:-/

Men till sist :-)-)

Hoppas att du får styr på åket för här har du ju den bästa volvohjälp som du kan få :mrgreen:
av rudarmy
grusbus skrev:
rudarmy skrev:Alla fyra kolvarna på x40 ska va i nivå halvvägs ner så att säga, nu är motorn nollad.
Är du helt 100% på det
Om så är fallet så är nollmärkena och remmen rätt men varför finns det då ingen komp.
finns det något annat som kan orsaka att kompen försvinner
jag är 100%:)
vad får du för siffror på komptestet?
av grusbus
rudarmy skrev:
grusbus skrev:
Är du helt 100% på det
Om så är fallet så är nollmärkena och remmen rätt men varför finns det då ingen komp.
finns det något annat som kan orsaka att kompen försvinner
jag är 100%:)
vad får du för siffror på komptestet?
Kompen är i stort sett helt noll :-O)
av grusbus
rudarmy skrev:Verkar ju väldigt märkligt att alla 4 cyl har 0 i komp..
Trasig kompmätare??
nja noll, nålen rör sig väl lite men kanske 1.5 - 2.0
Antar att nästa steg är att plocka av toppen och kolla packning, ventiler m.m.
av rudarmy
Är det verkligen så på alla 4cyl?
Skulle kolla efter en annan mätare innan du har isär motorn..

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]