Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
CarMan skrev:
vetten skrev:
CarMan skrev:Felet är fordonsägaren. Han har inte underhållit bilen/ servat den/ bytt dåliga delar mot nya så bilen håller för en besiktning!

Så vida besiktningsmannen sågade av dom...
Hur många tror du kollar bromsledningarna själv när det knappt görs på vanlig service hos märkesverkstan.

Hur många som kollar sina bronsfärgat är ointressant.
Har du inte gjort det så kan du få förförisk hos Bilprovningen.

Har du kollar dom så vet du ju att du måste byta dom innan du åker o besiktar för att inte få körförbud.
Men Snälla CarMan 80% av alla bliägare i Sverige kan eller vill inte bry sej utan förlitar sej på vad dom säger på den vanliga servicen som dom ju alltid gör och oftast hos märkesverkstaden, har själv en son som gör det och som är ganska ointresserad av bilar för övrigt, men han låter oftast mej göra en översyn av bilen innan han kör in på servicen plus att om dom påpekar ett fel så ber han att få återkomma för att låta mej kolla om dom har gjort rätt ?:-/ För honom är det viktigt att bilen är säker och inte har några fel och det är det för mej också samt att det är som för för dom flesta att bilen har en komplett servicebok och ja "CarMan" jag vet vad jag gör och det vet och litar även min son på :-)-)
Men du vill ju oftast få sista ordet och ha rätt :-(O)
ELLER :-O)
idamariasofia skrev:Jag vet inte om besiktningsföretagen har skaffat sig tuffare grejer så att bromsarna testas hårdare eller om bromsrören haft ett riktigt rostigt år.
Näe, du kan bara stampa bromsen i botten med all den kraft du besitter. Det är samma sak för bilprovarn. Om inte bromsarna håller för det ska du vara glad för klistermärket som betyder KÖRFÖRBUD och servera dig själv en kopp gratiskaffe i besiktningsstationens loungeavdelning.
"Tuffare grejer" - skulle det kanske innebära blyskor då eller?

Bild
av rid54
Korrosion ("rost") är ju rätt slumpmässigt. På bromsrör kan det vara ytrost (ofarligt) eller så finns spänningar i materialet, exemelvis efter att rören bockats och då kan rosten äta sig in i materialet på ett oberäkneligt sätt. Då kan rören försvagas oväntat och gå över gränsen från en besiktning till en annan. Inget konstigt med det. På besiktningen bromsar de ju till endera maskinen slår ifrån eller det inte går att få bättre bromsverkan. Bromssystemet är byggt för att kunna hantera en panikbromsning, då föraren tar i (ingen vet hur hårt man trampar när man hamnar i en paniksituation) och det verkar osannolikt att man skulle kunna få det till att det är besiktningsmannens fel att ett bromsrör går sönder.
Att de bakre bromsrören blir dåliga och rostar på dessa bilar är ingen nyhet. Fick själv anmärkning på begynnande rost på bakre bromsrör. De är dragna på sådant sätt att bakhjulen skvätter rakt på bakre bromsrören hela tiden, så ytlegeringen försvinner. När saltet sedan kommer på vägarna är det bara en tidsfråga innan rosten kommer.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag råkade ut för att en del på bilen gick sönder precis efter besiktningen. Det var besiktningsmannen som råkade sparka sönder kartfacket i plast på förardörren när han skulle gå ur bilen. Jag fick muntligen beskedet att jag skulle köpa nytt kartfack och få ersättning av dem mot kvitto. Sedan när jag skulle göra anspråk på ersättningen skulle det ifrågasättas om saken hade gått sönder under besiktningen eller efter besiktningen. Och det var en massa kunder i lokalen som skulle lägga sig i det hela, för det hade ju hänt att deras bilar också gått sönder under besiktningen och de hade minsann inte fått någon ersättning. Men eftersom det hade skett EFTER besiktningen så fick jag till slut ersättningen.

Så jag tror ju att man bara i speciella fall kan få ersättning för skador som besiktningsmannen orsakar på bilen.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!