Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
#808598
Kör du med original intercoolern? Om inte, byt tillbaka.

Tryckklockan kan vara trött/dålig, trots bra glt. Kan vara dags att bytas om den inte orkar hålla laddtrycket mer.

Även ett originalfilter i luftburken kan stoppa upp lite. Om man har chippat/trimmat bilen så tycker jag dem går bäst med ett insatsfilter.

Testat en annan laddtrycksmätare? Är du helt säker på att en fas 2:a ska ladda så mycket?
av Mopar440
#808613
sweddan skrev:Kör du med original intercoolern? Om inte, byt tillbaka.

Tryckklockan kan vara trött/dålig, trots bra glt. Kan vara dags att bytas om den inte orkar hålla laddtrycket mer.

Även ett originalfilter i luftburken kan stoppa upp lite. Om man har chippat/trimmat bilen så tycker jag dem går bäst med ett insatsfilter.

Testat en annan laddtrycksmätare? Är du helt säker på att en fas 2:a ska ladda så mycket?
Har testad båda med originalfilter ock numera med KN insatsfilter utan skillnad + har också testad med 2 olika laddtrycksmätare, just in case! :wink:

Enligt BSR, som har trimmad bilen, ock som tittade på den förra veckan, ska laddtrycket ligga runt 1,3bar............så det är egentligen dom, som har fått meg att jaga dom sista 0,2bar. Har en annan turbo liggande, så kan byta klockan ock se om det gör nogån skillnad, men tror inte det, då jag har haft tryck på WG´en ock den såg inte ut att tappa tryck als.

Ingen som mistänkar avlastningsventilen - har läst att den ofta läckar då fjädran/membranen i originalet inte tålar så högt tryck? Autotech har en ersättning ifrån Forge:

http://atechmotor.com/volvo/v40/t4/turb ... umpventil/
Användarvisningsbild
av sweddan
#808653
Mopar440 skrev:
sweddan skrev:Kör du med original intercoolern? Om inte, byt tillbaka.

Tryckklockan kan vara trött/dålig, trots bra glt. Kan vara dags att bytas om den inte orkar hålla laddtrycket mer.

Även ett originalfilter i luftburken kan stoppa upp lite. Om man har chippat/trimmat bilen så tycker jag dem går bäst med ett insatsfilter.

Testat en annan laddtrycksmätare? Är du helt säker på att en fas 2:a ska ladda så mycket?
Har testad båda med originalfilter ock numera med KN insatsfilter utan skillnad + har också testad med 2 olika laddtrycksmätare, just in case! :wink:

Enligt BSR, som har trimmad bilen, ock som tittade på den förra veckan, ska laddtrycket ligga runt 1,3bar............så det är egentligen dom, som har fått meg att jaga dom sista 0,2bar. Har en annan turbo liggande, så kan byta klockan ock se om det gör nogån skillnad, men tror inte det, då jag har haft tryck på WG´en ock den såg inte ut att tappa tryck als.

Ingen som mistänkar avlastningsventilen - har läst att den ofta läckar då fjädran/membranen i originalet inte tålar så högt tryck? Autotech har en ersättning ifrån Forge:

http://atechmotor.com/volvo/v40/t4/turb ... umpventil/


Ok. Skumt alltså....det kan ju vara dumpen som läcker lite. Dock borde ju det ha märkts om du har trycktestat systemet? Trycktestade ni allt? Hela systemet? Intercooler som läcker är ju inte helt ovanligt. Slangar medmera är ju också vanligt.
av Mopar440
#808657
Har trycktestad alla slangar+intercooler..........fattas egentligen endast att testa avlastningsventilen på turbunsidan ( testade på Vacuum/tryck-sidan, ock då läckade den kring flanchen ), men mistänkar numera, att den inte orkar riktigt på turbinsidan.

Ska kolla i kväll igen, igen, igen osv...................! :-(O)
av Mopar440
#808739
Har bytt T-konnektorn på vacuumslangen ock slangen till en med större innerdiameter ( utvändig t-konnektor ), så flödet inte ändras, ock det har fått den up på 1,2bar pik.......HURRA! Har också bytt wastegate ock justerad den flera gångar, men utan ändring, så nu slängar jag snart handduken i ringen! :shock:
av Mopar440
#808872
Nightmare89 skrev:Hm skulle vilja kolla närmare på detta var bor du?
Bor "tyvärr" i Danmark - 45min ifrån Bron, 25min ifrån Köpenhamn! :-O)
av Mopar440
#808985
Svaret ifrån BSR-tech.

"Jag rekommenderar att du kontaktar en verkstad för felsökning." vol:-)

Den ska ladda:

Orginal ca 0.9 - 1.0

Steg 1 BSR ca 1.2 - 1.35

Tror jag levar med det tills vidare..............
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]