Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Kör du med original intercoolern? Om inte, byt tillbaka.

Tryckklockan kan vara trött/dålig, trots bra glt. Kan vara dags att bytas om den inte orkar hålla laddtrycket mer.

Även ett originalfilter i luftburken kan stoppa upp lite. Om man har chippat/trimmat bilen så tycker jag dem går bäst med ett insatsfilter.

Testat en annan laddtrycksmätare? Är du helt säker på att en fas 2:a ska ladda så mycket?
av Mopar440
sweddan skrev:Kör du med original intercoolern? Om inte, byt tillbaka.

Tryckklockan kan vara trött/dålig, trots bra glt. Kan vara dags att bytas om den inte orkar hålla laddtrycket mer.

Även ett originalfilter i luftburken kan stoppa upp lite. Om man har chippat/trimmat bilen så tycker jag dem går bäst med ett insatsfilter.

Testat en annan laddtrycksmätare? Är du helt säker på att en fas 2:a ska ladda så mycket?
Har testad båda med originalfilter ock numera med KN insatsfilter utan skillnad + har också testad med 2 olika laddtrycksmätare, just in case! :wink:

Enligt BSR, som har trimmad bilen, ock som tittade på den förra veckan, ska laddtrycket ligga runt 1,3bar............så det är egentligen dom, som har fått meg att jaga dom sista 0,2bar. Har en annan turbo liggande, så kan byta klockan ock se om det gör nogån skillnad, men tror inte det, då jag har haft tryck på WG´en ock den såg inte ut att tappa tryck als.

Ingen som mistänkar avlastningsventilen - har läst att den ofta läckar då fjädran/membranen i originalet inte tålar så högt tryck? Autotech har en ersättning ifrån Forge:

http://atechmotor.com/volvo/v40/t4/turb ... umpventil/
Användarvisningsbild
av sweddan
Mopar440 skrev:
sweddan skrev:Kör du med original intercoolern? Om inte, byt tillbaka.

Har testad båda med originalfilter ock numera med KN insatsfilter utan skillnad + har också testad med 2 olika laddtrycksmätare, just in case! :wink:

Enligt BSR, som har trimmad bilen, ock som tittade på den förra veckan, ska laddtrycket ligga runt 1,3bar............så det är egentligen dom, som har fått meg att jaga dom sista 0,2bar. Har en annan turbo liggande, så kan byta klockan ock se om det gör nogån skillnad, men tror inte det, då jag har haft tryck på WG´en ock den såg inte ut att tappa tryck als.

Ingen som mistänkar avlastningsventilen - har läst att den ofta läckar då fjädran/membranen i originalet inte tålar så högt tryck? Autotech har en ersättning ifrån Forge:

http://atechmotor.com/volvo/v40/t4/turb ... umpventil/

Ok. Skumt alltså....det kan ju vara dumpen som läcker lite. Dock borde ju det ha märkts om du har trycktestat systemet? Trycktestade ni allt? Hela systemet? Intercooler som läcker är ju inte helt ovanligt. Slangar medmera är ju också vanligt.
av Mopar440
Har trycktestad alla slangar+intercooler..........fattas egentligen endast att testa avlastningsventilen på turbunsidan ( testade på Vacuum/tryck-sidan, ock då läckade den kring flanchen ), men mistänkar numera, att den inte orkar riktigt på turbinsidan.

Ska kolla i kväll igen, igen, igen osv...................! :-(O)
av Mopar440
Har bytt T-konnektorn på vacuumslangen ock slangen till en med större innerdiameter ( utvändig t-konnektor ), så flödet inte ändras, ock det har fått den up på 1,2bar pik.......HURRA! Har också bytt wastegate ock justerad den flera gångar, men utan ändring, så nu slängar jag snart handduken i ringen! :shock:
av Mopar440
Nightmare89 skrev:Hm skulle vilja kolla närmare på detta var bor du?
Bor "tyvärr" i Danmark - 45min ifrån Bron, 25min ifrån Köpenhamn! :-O)
av Mopar440
Svaret ifrån BSR-tech.

"Jag rekommenderar att du kontaktar en verkstad för felsökning." vol:-)

Den ska ladda:

Orginal ca 0.9 - 1.0

Steg 1 BSR ca 1.2 - 1.35

Tror jag levar med det tills vidare..............
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]