Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Som sagt gick bilen bra efter byte av tempgivare, trodde jag...
Dagen efter gick inte bilen bra alls igen...

Man får helt enkelt hjälpa till att gasa lite vid kallstart, efter ca 10 sekunder kan man släppa gasen, och bilen klarar att hålla igång på tomgång själv. Dock är tomgången inte så stabil alls, men lite bättre när bilen är varm.

Vad för givare mer kan det vara som gör att bilen går dåligt kall? Lambdasonder kan vi utesluta då dessa endast arbetar varma.
Har försökt att spraya startgas över slangar, insug (ja överallt) utan resultat.

Tack på förhand!
av benka1
Du kanske ska lämna in den o kolla med dator,volvo borde väl kunna hitta nåt?
Bilen har en tomgångsmotor o ett spjällläges sensor ochså kanske är nåt där fast vet ej vad det
ska va för motstånd eller dyligt fast nån påverkan på start o tomgång är det säkert om det skulle
va nåt vajsing?
Användarvisningsbild
av sweddan
Kollat LMM, tändspolar, tändstift och soppafilter?

Har du testat ryckt ur lmm-kontakten när bilen är igång? Går den bättre och jämnare med den ryckt så är det troligtvis den som spökar.

Dåliga tändspolar som är kalla och fuktiga är ingen höjdare heller. Ta loss dem och kolla NOGA efter sprickor eller annat som ser konstigt ut.
av benka1
Mina tändspolar va det sprickor i bytte dom+stiften ingen skillnad,utan byte av soppa pump+filter gjorde susen
Men fick alltid felkod när jag belasta motorn max!
Men liktförbannat blev den svåååårstartad mao tror att det beror på något annat?
1. Blir inte bättre med urdragen LMM.
2. Den ena tändspolen hade sprickor i sig, bytte den utan resultat. Provade även att skifta den spolen som såg bra ut med den nya, blev ej heller någon skillnad.
3. Tändstift bytt.
4. Soppafilter INTE bytt, men kan det påverka startsvårigheter?

Som jag skrivit innan, tempsensor bytt, även bränsletrycksregulator, och detta hjälpte inte.
Provat med startgas/bromsrengöring överallt efter eventuella läckage, och inte funnit någon läcka.

Hade tanke på att tomgångsventilen kanske strulade. Men efter rengjort den runt 4-5 gånger och det inte blivit bättre, nä då utesluter jag den.

Motorelektroniklampan lyser inte, men provat felsöka efter felkoder ändå utan resultat.

Man blir måttligt irriterad när det mest logiska inte hjälper.

Om magnetventilen är dålig, kan det påverka tomgång och startsvårigheter? Tycker jag har ett "svajande" laddtryck.
Användarvisningsbild
av sweddan
Väldigt skumt alltså....

Nej, magnetventilen har ingenting med start/tomgång att göra.

Om soppafiltret är riktigt igensatt så visst påverkar det. Det är lätt och billigt att byta.

Vilka stift sitter i?

Är bilen chippad?

Hur ser tändkablarna ut? Kanske långsökt, men värt att kika på.

Jag vet inte hur bilen blir vid start om en kamaxelgivare strular? Borde ju bli felkod då....
Spjällägesgivare, kanske, kanske inte. Inte lätt det här när den inte har felkod.

Soppapumparna går ju lite då och då på dessa. Det kan ju vara nåt med pumpen.
Jag servade bilen för inte så längesen, och slängde då i Bosch stift (0 242 235 749).
Vet att dessa bilar är ganska känsliga angående tändstift, och vet att dessa Bosch stift ska fungera bra.

Bilen är inte chippad.

Tändkablarna tycker jag ser fräscha ut, hade den tanken också. Men efter en noggrann inspektion så fann jag dom felfria..

Kamaxelgivare brukar väl ge symptom på att bilen dör när den börjar bli varm? Jag är också osäker, men har för mig det.

Har själv varit inne på spjällägesgivare som du skrev, men väldigt väldigt osäker vad för symptom den ger om den börjar ge sig. Bilen startar direkt bara jag hjälper till med lite extra gas.

Gjorde en inspektion på mina tändstift häromdagen, och de är relativt vita, alltså vill jag få bilen till att gå magert!

Säger som du, hade bilen haft felkod som de oftast har, så löser man det i de flesta fall väldigt enkelt.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]