Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DTJ skrev:
Variosboy skrev:Tror vi missförstår varandra, jag pratade om dreven, inte axlarna, och är det tal om överkuggad rem som någon ovan nämnde så går det ju att se på markeringarna.
Ja, det kan jag hålla med om.

//DTJ
Nej :-O) iom. att du har dragit runt motorn en gång så kommer märkningen på remmen att INTE stämma, utan dom är bara till för att man ska kunna ställa allt rätt vid monteringen dvs. dreven står rätt och du lägger remmen rätt enligt märkena och sen släpper spännaren, ja då ska allt stå rätt, men när du startat eller dragit runt motorn ett varv kommer inte remmärkningen att stämma men allt är ändå rätt :-)-) DVS. om inte motorn funkar som den ska så har du gjort fel men inte om allt stämde från början som jag skrev för då är det rätt :mrgreen:
Tack för bra tips men nu står bilen på Volvo för felsökning:(
Var förbi i fredags för att se hur det gick för dom
Och då hade dom precis gjort ett komp test och där
såg allt bra ut. Antar att det är en bra nyhet men det
Säger inte mig så mycket.
Jag får nog höra mer i morgon så vi får se vad domen blir.
Felet åtgärdat!

Kamremmen hade tydligen kuggat över hela fem kugg.
Varför är ju väldigt svårt att säga men jag hade ju haft en jävla tur då inget verkade gått sönder i motorn.

Tack för snabba tips och bra sådana då ni var flera som satte huvudet på spiken.
DTJ skrev:Va? Finns väl ingen märkning på remmen som ska användas (rätta mej om jag har fel) jo på B20 B21 B230 o.s.v.
Enda sättet att veta att allt är nollställt på vittblockare är att använda tolkar!!!
Nej, du kollar markeringarna på kamaxeldreven och vevaxeldrevet. Det finns markeringar som skall matcha mot blocket. står alla markeringar i rätt läge är det bara slänga på remmen. Problemet är om man har snurrat på dreven utan att remmen varit på. Då kan vevaxeldrevet stå 180grader fel mot kamaxeldreven även om den är i linje med markeringen.

Då får man kolla att att (kommer inte ihåg vilken cylinder) skall vara i ÖD när vevaxelmarkering är i linje, för att få ordning på det igen.
Bra att det löste sig, och en satans tur att inget pajjat, 5 kugg är mycket.

En bekant bytte kamrem på en Cheva Trans Sport och fick remmen 2 kugg fel, den lät som en stenkross kan jag säga.
som tur var så kollade jag märkningen noga innan han körde iväg med den och såg att remmen satt fel.
han själv hade ingen aning om att remmen satt fel.

Förtroende är bra, kontroll är bättre.
julisgranis skrev:
DTJ skrev:Va? Finns väl ingen märkning på remmen som ska användas (rätta mej om jag har fel) jo på B20 B21 B230 o.s.v.
Enda sättet att veta att allt är nollställt på vittblockare är att använda tolkar!!!
Nej, du kollar markeringarna på kamaxeldreven och vevaxeldrevet. Det finns markeringar som skall matcha mot blocket. står alla markeringar i rätt läge är det bara slänga på remmen. Problemet är om man har snurrat på dreven utan att remmen varit på. Då kan vevaxeldrevet stå 180grader fel mot kamaxeldreven även om den är i linje med markeringen.

Då får man kolla att att (kommer inte ihåg vilken cylinder) skall vara i ÖD när vevaxelmarkering är i linje, för att få ordning på det igen.
Nej! Motorn är inte nollställd med någon kolv i ÖD, på Volvos vitblockare.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]