Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, nej gör inget om lite diskmedel blir kvar, fast du skall ju inte använda speciellt mycket. Inte mer än vad du använder när du diskar vanligt.

Du kan aldrig få ur all olja helt och hållet. Bästa är att köpa typ någon billig på biltema, tror även de säljer någon "Engine Clean". Slå i det och kör ett tag, sen byt ut till den oljan du tänkt ha.

Sedan om du inte bytt packboxar och liknande på länge så kan du ju passa på att slå i red line seal saver. Riktigt bra är det och går att använda både i förebyggande och vid läckage. Inget direkt hokus pokus utan det tillför ämnen till alla gummipackningar så de mjukas upp igen.

Låter som det kommer bli en dyr service detta =)
av krqkan
julisgranis skrev:Hej, nej gör inget om lite diskmedel blir kvar, fast du skall ju inte använda speciellt mycket. Inte mer än vad du använder när du diskar vanligt.

Du kan aldrig få ur all olja helt och hållet. Bästa är att köpa typ någon billig på biltema, tror även de säljer någon "Engine Clean". Slå i det och kör ett tag, sen byt ut till den oljan du tänkt ha.

Sedan om du inte bytt packboxar och liknande på länge så kan du ju passa på att slå i red line seal saver. Riktigt bra är det och går att använda både i förebyggande och vid läckage. Inget direkt hokus pokus utan det tillför ämnen till alla gummipackningar så de mjukas upp igen.

Låter som det kommer bli en dyr service detta =)
ok.

Hittar ingen engine cleaner på biltema :S

Haha ja, det jag skrev i första inlägget går på ca 4,5k :-
Sen begangnad turbo på det ~ 3k till :P
Men billigare och roligare än och göra det på verkstad :D
av krqkan
julisgranis skrev:http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... olja-3642/

Det är den jag syftade på.

Vet inte riktigt hur det funkar, kanske är det så att du inte behöver någon billig olja utan du slår enbart i den och sen tömmer det och på med din dyra olja.

Vet ej, läs på så står det säkert hur man skall göra.
Tack så mycket! :D

Tror jag fått alla mina svar! :)
En sista sak som jag måste säga, använd INTE vanligt kranvatten i kylvätskan. Utan köp batterivatten och blanda med!
Vanligt kranvatten innehåller mängder med klorider och ger massor med avlagringar. Använder du destillerat eller ännu bättre batterivatten.
Så kommer systemet se ut som nytt när du tar isär det igen.
av krqkan
julisgranis skrev:En sista sak som jag måste säga, använd INTE vanligt kranvatten i kylvätskan. Utan köp batterivatten och blanda med!
Vanligt kranvatten innehåller mängder med klorider och ger massor med avlagringar. Använder du destillerat eller ännu bättre batterivatten.
Så kommer systemet se ut som nytt när du tar isär det igen.

Ska ta och se om jag inte kan sno lite avjoniserat vatten från jobb :)

Tack för svar!
av janne321
Hej.
En erfarenhet/tips jag har från service på Volvos 4-cylindriga S/V40 motorer är att göra en rejäl varmkörning alltså minst ett par mil hårdkörning, palla upp framvagnen så högt du kan (pluggen sitter i bakkant av tråget) för att få ut avlagringarna i botten av tråget, låt det stå och droppa länge.
En kompis som jobbar på Volvo verkstad blandar alltid i lite diesel i motoroljan och kör på tomgång ca 10 min innan oljebytet, hans motor är som ny inuti trots mer än 20k på mätaren.
Hoppas allt går bra med din bil.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡