Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klacken
#755539
Om avgassystemet börjar bli slut så kan ju något lossnat innuti och täppt till röret så då blir det effektminskning.Om det ändå är hål på det så dit med nytt så vet du om det beror på något annat.
av Jonas_latt
#755669
baccis skrev:Fanns inga felkoder.
Så det blir väl att leta vidare... *suck*
Fanns det inga felkoder?
Hade han verkligen vida?
Har aldrig felsökt en bil som inte har haft en enda gammal felkod liggandes.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#755672
Finns inga koder lagrade är nästa steg att titta på realtidsdata. Givare kan ge fel värden utan att för den sakens skull ge värden utanför ramarna så att säga.

Ett exempel:

Motortempgivaren bör ju ha ett spann på ungefär -50 grader (extrem kallstart) till +150 grader.
Detta är antaganden.
Skulle då givaren ge värden under -50 eller över 150 så vet datorn att det är fel värden. Men om givaren säger +30 när det egentligen är +50 grader varmt. Då har inte datorn någon chans att veta om värdet är fel.

En erfaren mekaniker kan ju dock se på realtidsdata om dom verkar rimliga. Och ett typexempel på det är luftmängdsmätare som signalerar fel värde, men som ändå håller sig inom ramarna för det spann som den normalt jobbar inom.

Det krävs alltså allt som oftast erfarenhet för att kunna felsöka på rätt sätt.
av baccis
#766531
Ja, då är det bara att konstatera att den stannat.
Den bara vägrar att starta. Hörs bara något enstaka puff utåt luftfiltret.
Trodde kamremmen hoppat något hack men vad jag kan se så har det inte hänt.
Den är fortfarande spänd och endast 3000 mil gammal.
Vidare så är det inget fel på bränsletrycket.

Kan det vara kamaxelns lägesgivare eller vevaxelns lägesgivare?
Kanske rentav båda...?

Någon som har tips?

Börjar bli frustrerad!
Användarvisningsbild
av Variosboy
#766535
Hur har du konstaterat att bränsletrycket är rätt?
Har du några felkoder nu?
Kan mycket väl vara någon av givarna som är trasiga.
Mätt dom?
av baccis
#766566
Kan inte ta bilen till någon som läser felkoder.
Tryckte lite på ventilen och blev duschad med bensin på armen så det bar bra tryck, dock inte uppmätt vilket tryck.
Hur ska man mäta givarna?
Får väl byta givarna och hoppas på det bästa...
Användarvisningsbild
av Variosboy
#766583
En felkodsläsare med blåtandskoppling till telefonen/datorn kostar 399:-
Det är en bra investering.
Köpte min på teknikmagasinet, och kör appen Torque pro, kostar inget om man bara vill läsa felkoder.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]