Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rudarmy skrev:Själv har jag aldrig hört sånt högt och varvföljande ljud som skulle vara vvt!
Men nu har du fått svar att det är vvt å de är ju det viktigaste..
Nä just d fas 1 turbo har ej vvt..
Lägg ner gissningarna o lämna in å kolla ist

Mv h Bengt
Aldeles ret Bengt...........min Fas 1 har inte VVT, tyvärr! Ska plocka bort bottnen ock kolla vevstakarna lite i kväll. Det som jag inte fattar - om man ser bort ifrån knackljudet, varför det inte är nogåt drag i den, när jag står på gasen? Känns som en vanlig 1,8!? :-O) Med skadat lager borde den ju fortfarande orka dra som vanligt, eller hur?
en gissning dåda..
om vevaxeln inte sitter fast ordentligt blir det vridning på alla rörliga delar som sitter fast i den.. kolvar stakar etc..
starta inte motorn öht!
kan ju vara vevstake som är krökt om vi ska fortsätta gissa, men det ser du när du plockar bort oljetråget
tror faktiskt mest på det!
[quote="rudarmy"]en gissning dåda..
om vevaxeln inte sitter fast ordentligt blir det vridning på alla rörliga delar som sitter fast i den.. kolvar stakar etc..
starta inte motorn öht!
kan ju vara vevstake som är krökt om vi ska fortsätta gissa, men det ser du när du plockar bort oljetråget
tror faktiskt mest på det!

Lyssnade på motorn i går kväll med stetoskop, ock då var det tydligt, att ljudet kom ifrån inuti oljetråget ! Har i dag plockad bort oljetråget ock tittad hur vevstakarna beter seg när jag snurrar vevaxeln per hand, ock allt ser OK ut..........i mina otränade ögon! ?:-/ Tricks till att hitta felet!?
av rid54
Om ditt ljud är ett vevlager eller ett ramlager, bör nästan glappet kunna kännas (vevstake) eller synas (om man delar ramlager och tittar på lagerskålarna). Ramlager är dock inte så troligt, då detta brukar vara tyst i tomgång och knacka dovt vid belastning. Det lät mest som vevlager, faktiskt, tycker jag. Men om tråget är borta bör du ju kunna inspektera alla lagerskålar/lagertappar utom bakersta ramlagret, antar jag. Det är lite jobb, men finns inte något trick eller genväg så vitt jag vet. Det hela KAN ju vara något annat. Jag fick en känsla av att det inte varierade så mycket med belastningen när du varvade motorn och det enda jag har hört som var ens i närheten av att likna ljudet, var trasiga kamdrev på en B20. En dubbelkoll av kamaxelläget kanske är på sin plats. Har motorn någon balansaxel bör den också kollas...
Mvh
/RID
qsecofr skrev:Kan man inte bara byta lagret underifrån? Alltså skruva loss överfallet och sedan knacka upp kolven med vevstaken en bit och pilla bort lagerskålarna. Nu vet jag iofs inte hur en sådan motor ser ut med bortplockad sump.
man byter detta underifrån... bytte på en v40 2,0t -99,, bort med en balk under sumpen och sumpen.. har man mekarvana så gör man det på några timmar..
tänk på att rester av det trasiga lagret är svårt att få bort,
behöver nog plocka isär motorn för rengöring beroende på hur illa lagret är..
risk att oljepumpen sätter igen å då har du totalras iaf..

men helt klart värt å prova!

mvh bengt
rudarmy skrev:tänk på att rester av det trasiga lagret är svårt att få bort,
behöver nog plocka isär motorn för rengöring beroende på hur illa lagret är..
risk att oljepumpen sätter igen å då har du totalras iaf..

men helt klart värt å prova!

mvh bengt
Tänkte samma sak, Bengt! Hur ser dom andre 3 lagrarna ut, ock va med oljepumpan osv. osv. Bäst var det ju med en totalrenovering, men har hittad en motor med 11000 mil på klockan, som kostar 6000 spän, så det är inte ens värt att forsöka!

Men om man vill ta risken möjligt, såklart.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]