- sön 10 feb 2013, 19:32
#727500
Moderator: Moderatorer
Denkadonka skrev:Parkerade bilen som vanligt onsdag kväll med fullt fungerande bromssystem, åkte iväg torsdag förmiddag utan bromsar!!!Min farsa hade samma att han fick "pumpa" på sin föredetta 850. Men så bytte vi huvudbromscylindern och sedan dess har de funkat. (Delar med av ett liknande problem jag haft)
Bromspedalen tar i botten när motorn är på och har då lite men Väldigt kass bromsverkan på HF och VB-däck. Medans VF och HB inte fungerar alls!
OM man inte "pumpar" lite innan och får upp ett "tryck" då tar dom men fortfarande väldigt dåligt. Om motorn är avstängd och man pumpar kan man bygga upp ett litet tryck som sedan försvinner om man släpper pedalen.
Misstänkte först dålig bromsvätska, bytte och blev inte bättre. Misstänkte sedan läckage på bromsrör och det var de inte heller, DÄR vi trodde iaf.
Kan det kanske vara huvudbromscylinder som är defekt?? Någon som har tidigare erfarenhet av liknande problem??
Har försökt leta efter en läcka någonstans i och med att jag misstänker att bromsvätska försvinner lite, men det är verkligen så lite att jag knappt ser det?? :( Finns det någon metod för att lättare kunna hitta en läcka?
Bilen i fråga är en Volvo v40 1.6L -99
olgaus1993 skrev:Min farsa hade samma att han fick "pumpa" på sin föredetta 850. Men så bytte vi huvudbromscylindern och sedan dess har de funkat. (Delar med av ett liknande problem jag haft)
TorxE14 skrev:Packningen ska nog vara tät, men själva locket ska nog inte vara tätt, det brukar ha ett litet pyshål för att kunna släppa in luft allteftersom bromsvätskan förbrukas (eller rättare sagt beläggen slits och kolvarna går längre ut).
unlock26 skrev:Det går att rucka på hela behållaren så att det blir glapp vid den svarta packningen. Jag bytte själv min huvudcylinder på min s40 för 2år sen.Okej, men de ska alltså egentligen inte sitta glappt? För det räcker ju med att man tar i lite för mycket när man ska skruva av locket på behållaren så ruckas hela skiten ju :( Ska försöka få tag på en sådan oring också då som ska sitta där, vid bytet.
Det var inte svårt,men det sitter en oring på huvudcylindern mot bromservon som kan vara bra att byta också.
Sen luftar du i denna ordning på oken: HB VB HF VF
Lite väl sent svar men löste du probleme[…]
Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]