Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MicroMek
nej - inte direkt logiskt är det. :lol:
Min yttertempmätare (EXT i Färddatorn) funkar inte nu: den visar bara +50, tar jag bort givaren visar den -40. Jag funderar på om man inte kan laga själva givaren, elektronikprylen, kanske att det bara är ett PT100 Temperaturberoende motstånd i den? Nån som vet?
av johankjellgren
MicroMek skrev:nej - inte direkt logiskt är det. :lol:
Min yttertempmätare (EXT i Färddatorn) funkar inte nu: den visar bara +50, tar jag bort givaren visar den -40. Jag funderar på om man inte kan laga själva givaren, elektronikprylen, kanske att det bara är ett PT100 Temperaturberoende motstånd i den? Nån som vet?
bytte termostat idag. Kul med nåt där ingenting satt fast eller var runt eller svårt att komma åt. :D
har inte startat bilen så det kan fortfarande blow up in my face
av johankjellgren
juste skrev:Klart att det blir bra! :)
ha ha ja nu går den upp till 90 men sjunker som en sten när den öppnar. ner till 85. sen sakta upp igen.
av juste
Ja, då släpper den ju in det iskalla vattnet från kylaren. Efter ett tag borde den stabilisera sig och inte pendla så mycket. Kom ihåg att kolla vattennivån i påfyllningsburken igen efter ett tag. Fryspunkten är inte heller fel att ha koll på....
av johankjellgren
juste skrev:Ja, då släpper den ju in det iskalla vattnet från kylaren. Efter ett tag borde den stabilisera sig och inte pendla så mycket. Kom ihåg att kolla vattennivån i påfyllningsburken igen efter ett tag. Fryspunkten är inte heller fel att ha koll på....
fryspunkten för kylarvätskan? bytte all vätska till minus 37 och har samma färdigblandad i en dunk för påfyllning. :D
Är det kallare i Stockholm stannar jag hemma ;)
av Rådlös
MicroMec frågade: "kanske att det bara är ett PT100 Temperaturberoende motstånd i den? Nån som vet?"

Jag vet inte exakt, men i motortemperaturmätare och andra sammanhang är det övervägande PTC eller NTC-resistorer. PT100 är lite överkurs i sammanhanget. Och säkert en prislapp därefter.

För den som undrar: PTC resp NTC betyder Positive Temperature Coefficient. Motståndsvärdet ökar med ökande temperatur. Negative Temperature Coefficient, motståndsvärdet sjunker med stigande temperatur. Den sistnämnda är mycket vanlig i motortempgivare till motorstyrsystemen i bilarna.
av johankjellgren
Rådlös skrev:MicroMec frågade: "kanske att det bara är ett PT100 Temperaturberoende motstånd i den? Nån som vet?"

Jag vet inte exakt, men i motortemperaturmätare och andra sammanhang är det övervägande PTC eller NTC-resistorer. PT100 är lite överkurs i sammanhanget. Och säkert en prislapp därefter.

För den som undrar: PTC resp NTC betyder Positive Temperature Coefficient. Motståndsvärdet ökar med ökande temperatur. Negative Temperature Coefficient, motståndsvärdet sjunker med stigande temperatur. Den sistnämnda är mycket vanlig i motortempgivare till motorstyrsystemen i bilarna.
Det låter som ett NTC då.
Lågt motstånd = kortsluten = +50
Högt motstånd = borttagen = -40
Användarvisningsbild
av Variosboy
Stämmer. Ptc har inte lika linjär kurva som ntc. Så den är mer lämplig att läsa i ett spann istället för bara en specifik temp.
av MicroMek
Jag mätte faktisk upp givaren i garaget, med en vanlig Ohm-meter: det var inte riktigt kortslutning i den, det var en 200-300 ohm om jag nu kommer ihåg rätt. Som dessutom ändrades då jag höll den i handen och värmde upp den. Men det kanske ändå är ett för lågt värde, så att det av bildatorn (som väl kanske även kompenserar för ev olinjära delar i givarens temp kar?) tolkas som en kortslutning -> +50 grader. Vore kul att få reda på vilken typ av NTC motstånd de använt, de brukar ju inte kosta många kronor.... Typ att man får reda på motståndet vid 25 grader. Jag kollade nu på ELFA:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... kivformade
Det finns där en variant med 1 kOhm vid 25 grader för 8 kr, Kanske att man skulle testa med ett sånt.....

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]