Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du behöver ju inte sätta potentiometern i givaränden, du kan ju ha den i andra änden av kabeln, där den går in i styrboxen eller vart den kabeln nu tar vägen.. så slipper du tänka på miljön i motorutrymmet..

Hade det varit min bil hade jag tagit en potentiometer för att avgöra vilken resistans som behövs. Sen hade jag satt satt dit ett motstånd med den resistans istället.. då slipper man riskerna med att ha en pot i miljön under huven..
när du står framför bilen så sitter den framför kylaren, nere till höger. I draget från inkommande luft.
Rätt så långt nere sitter den, bakom den balk som finns där nere där motorhuven går ner. Tittar man ner där emellan till höger så ser man den. Den är väl kanske 3 cm lång, svart, sitter fast i ett clips i en plåt (tryck in den med fingrara för att lossa). Med en kabel ifrån den (med två "sladdar" inuti).
Bara för att dubbelkolla.

Jag kollade lite nogrannare idag, efter 3-4min så är den uppe i 82C för 1sekund sen sjunker den snabbt till 77 för att sedan ligga runt 78. det är inte så att jag har en termostat som öppnar tidigare vid 82C?
Är en vanlig 1,8 utan ac med digital färddator om det gör någon skillnad.

Eller den har blivit sliten o öppnar för tidigt? så jag bör byta den?
Ping84 skrev:Bara för att dubbelkolla.

Jag kollade lite nogrannare idag, efter 3-4min så är den uppe i 82C för 1sekund sen sjunker den snabbt till 77 för att sedan ligga runt 78. det är inte så att jag har en termostat som öppnar tidigare vid 82C?

Eller den har blivit sliten o öppnar för tidigt? så jag bör byta den?
Byt!! Den har blivit sliten finns bara två olika öppningstemperaturer på termostaterna och det beror på ifall man har turbo eller ej. Dessutom så lär du märka att bränsle förbrukningen sjunker :D
[quote="Ping84"]Bara för att dubbelkolla.

Eller den har blivit sliten o öppnar för tidigt? så jag bör byta den?[/quote
Den reagerar fel så byt snälla :-)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]