Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Ganska billigt och enkelt att byta, en vinkelslip är ett plus att ha tillgång till så att man kan skära av muttern som oftast har rostat fast och gör så att det inte går att dra loss den med en blocknyckel och då är det ju bara att skära av den eftersom man ändå ska dit med ett nytt stag med bussningar.
Biltema brukar ha på hyllan och det brukar vara olika på höger och vänster.
av John1
Tack för all hjälp! Jag börjar med att byta "gnällstagen" så får vi se. Om det inte var dem så lär ni se mig på forumet igen snart :)

Trevlig helg!

// John1
av John1
Tack allihopa för era inlägg. Ni hade mycket riktigt rätt att det var stabilisatorstagen. Bytte dem idag och oljudet är borta. Vinkelslip är bra att ha vid demontering av de gamla då insexan i bulten inte håller vilket gör att bulten snurrar. Köpte de nya stagen på biltema, hoppas de håller ett tag.
Uppskattar verkligen er hjälp!
Mvh,
John1
Användarvisningsbild
av Tomas88
vetten skrev:Ganska billigt och enkelt att byta, en vinkelslip är ett plus att ha tillgång till så att man kan skära av muttern som oftast har rostat fast och gör så att det inte går att dra loss den med en blocknyckel och då är det ju bara att skära av den eftersom man ändå ska dit med ett nytt stag med bussningar.
Biltema brukar ha på hyllan och det brukar vara olika på höger och vänster.
Brukar det?
Har bestämt för mig att det var samma när jag bytte till min S40 -01 Men kan ha fel.
Användarvisningsbild
av vetten
John1 skrev:Till min V40 1.8 -99 var det samma stag till höger och vänster.
Tänkte lite fel där :oops:

Jag var inne på 400-serien där dom är olika beroende på sida, dom är lite böjda men på 40-serien är dom tydligen raka. "Tänkte inte på det" jag har inte behövt byta på V40:in ännu, men nu har jag lärt lite till om den :lol:
av ed
Jäklar vilken fin tråd detta var, som en manual rakt av!

Bytte vänster hundben fram på min kärra idag, eller rättare sagt, det saknades helt upptäckte jag vid däckbytet :(

Fick kapa av muttern som beskrivits i tråden, sen bara att sätta fast det nya staget från skruvat.se och använda polygrip baktill för att hålla emot.

Ett faktiskt lite "roligt" och lagom svårt mekjobb, gött! Hade bilen upphissat på två domkrafter, en på vardera sidan.
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]