Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fonna1980 skrev:Jag har inte möjlighet att nolla koderna innan jag montera så nu har jag bytt givaren, men problemet uppstod fast inte lika mkt. e de så att de kan försvinna om ja nollar koderna nu då ? Ja ska till han med datorn på fredag. Motorlampan som lös med fast sken släktes ju nu ialla fall. Fast den blinkar till när motorn tappar tomgång(kraft) fortfarande. Jäkligt mystiskt problem alltså :(

hmm tror du får bytta tomgångs motor
Vill tillägga att när jag körde hem igår o hade all elektronik igång så körde jag in på parkeringen med kopplingen nere och gjorde ett fullt rattutslag så dog bilen. Men starta direkt efteråt som vanligt. Detta har hänt ibland(tex i rondell,parkering,korsning)men inte så vanligt. Märkte att sommardagarna som va förra veckan så hände det mycket oftare(10 ggr vid tomgång) än tex i vintras då de hände kanske bara 5 ggr i veckan.

Idag kommer tomgångsventilen så den ska testas ialf. Tvivlar på att det är den dock för har testat att dra ur kabel ur den som är på så då dör bilen. Så den måste väl funka ialf :/

När jag bytte vevaxellägesgivaren igår så såg jag att det satt en liknande längre upp på samma sida av motorn(bakre delen fast på samma sida om man kan förstå mig). Vad heter den givare?, kabeln gick till torpedväggen där den givaren jag bytte satt också. För när jag googlat detta såg jag en kille som bytte samma givare som jag bytte igår utan resultat men när han bytte givare 2 som han kallar den :/ så blev bilen helt perfekt för honom. Men namnet på givaren hade varit bra o veta. Dem 2 grejerna e mitt sista hopp annars ger jag upp. 4 ggr på volvo e skandal egentligen utan att dom hittat det. :(
Fonna1980 skrev:Vill tillägga att när jag körde hem igår o hade all elektronik igång så körde jag in på parkeringen med kopplingen nere och gjorde ett fullt rattutslag så dog bilen. Men starta direkt efteråt som vanligt. Detta har hänt ibland(tex i rondell,parkering,korsning)men inte så vanligt. Märkte att sommardagarna som va förra veckan så hände det mycket oftare(10 ggr vid tomgång) än tex i vintras då de hände kanske bara 5 ggr i veckan.

Idag kommer tomgångsventilen så den ska testas ialf. Tvivlar på att det är den dock för har testat att dra ur kabel ur den som är på så då dör bilen. Så den måste väl funka ialf :/

När jag bytte vevaxellägesgivaren igår så såg jag att det satt en liknande längre upp på samma sida av motorn(bakre delen fast på samma sida om man kan förstå mig). Vad heter den givare?, kabeln gick till torpedväggen där den givaren jag bytte satt också. För när jag googlat detta såg jag en kille som bytte samma givare som jag bytte igår utan resultat men när han bytte givare 2 som han kallar den :/ så blev bilen helt perfekt för honom. Men namnet på givaren hade varit bra o veta. Dem 2 grejerna e mitt sista hopp annars ger jag upp. 4 ggr på volvo e skandal egentligen utan att dom hittat det. :(

tror du att du kan ta en bild?
Bytt tomgångsmotor. ej felet heller. Ja orkar inte mer nu. Givaren var kamaxelgivaren, har haft loss den, satt ingen o-ring på vilket det ska göra men de fixade jag också. Testa lite mer varför den dör på tomgång. All el på och kupéfläkten på 1 eller 2an så kan den gå ner bra i tomgång men fungera fint ändå. Höjer jag fläkten till 3an så ballar allt ur. Sänker igen å den e stabil. stänger av all el, samt AC med så kan ja ha fläkt på max. När den hoppar som på filmen jag postat och jag samtidigt vrider på ratten så dör bilen, då orkar den inte med trycket liksom :/ :/ Hoppas jag gett tillräckligt med info för att kanske någon som haft detta problemet ska läsa detta o posta. Kan tillägga att nu när jag testat så mycket idag å motorn fått jobba så hårt så lyser motorlampan med fast sken igen och airbaglampan har tänt sig. O jag ska besikta på lördag,ska försöka släcka dom med dator innan lördag, får hoppas det håller sig släkt tills dess då :(

Ringde även bilia och dom sa att så länge inte motorlampan lyser ska besiktingen inte kunna säga nåt men gör dom det ska jag ifrågasätta dom. Det är ju som sagt inget fel på nånting mer än att det är en julgransbelysning. Bilen går som en dröm på vägarna ;)
Fonna1980 skrev:Bytt tomgångsmotor. ej felet heller. Ja orkar inte mer nu. Givaren var kamaxelgivaren, har haft loss den, satt ingen o-ring på vilket det ska göra men de fixade jag också. Testa lite mer varför den dör på tomgång. All el på och kupéfläkten på 1 eller 2an så kan den gå ner bra i tomgång men fungera fint ändå. Höjer jag fläkten till 3an så ballar allt ur. Sänker igen å den e stabil. stänger av all el, samt AC med så kan ja ha fläkt på max. När den hoppar som på filmen jag postat och jag samtidigt vrider på ratten så dör bilen, då orkar den inte med trycket liksom :/ :/ Hoppas jag gett tillräckligt med info för att kanske någon som haft detta problemet ska läsa detta o posta. Kan tillägga att nu när jag testat så mycket idag å motorn fått jobba så hårt så lyser motorlampan med fast sken igen och airbaglampan har tänt sig. O jag ska besikta på lördag,ska försöka släcka dom med dator innan lördag, får hoppas det håller sig släkt tills dess då :(

Ringde även bilia och dom sa att så länge inte motorlampan lyser ska besiktingen inte kunna säga nåt men gör dom det ska jag ifrågasätta dom. Det är ju som sagt inget fel på nånting mer än att det är en julgransbelysning. Bilen går som en dröm på vägarna ;)

Ne det stämmer vi säger inget om inga lampor lyser :wink: vi har inga mätinstrument för att kunna felsöka koder :roll:

men att bilen tappar ork när man har mycket El påslaget kan ju återigen vara Huvud ECU eller generatorn som inte orkar att skicka en konstant lina med ström, utan att det skickas stöt vis vilket kan ge det fenomen som du har nu,
defacto skrev:
Fonna1980 skrev:Bytt tomgångsmotor. ej felet heller. Ja orkar inte mer nu. Givaren var kamaxelgivaren, har haft loss den, satt ingen o-ring på vilket det ska göra men de fixade jag också. Testa lite mer varför den dör på tomgång. All el på och kupéfläkten på 1 eller 2an så kan den gå ner bra i tomgång men fungera fint ändå. Höjer jag fläkten till 3an så ballar allt ur. Sänker igen å den e stabil. stänger av all el, samt AC med så kan ja ha fläkt på max. När den hoppar som på filmen jag postat och jag samtidigt vrider på ratten så dör bilen, då orkar den inte med trycket liksom :/ :/ Hoppas jag gett tillräckligt med info för att kanske någon som haft detta problemet ska läsa detta o posta. Kan tillägga att nu när jag testat så mycket idag å motorn fått jobba så hårt så lyser motorlampan med fast sken igen och airbaglampan har tänt sig. O jag ska besikta på lördag,ska försöka släcka dom med dator innan lördag, får hoppas det håller sig släkt tills dess då :(

Ne det stämmer vi säger inget om inga lampor lyser :wink: vi har inga mätinstrument för att kunna felsöka koder :roll:

men att bilen tappar ork när man har mycket El påslaget kan ju återigen vara Huvud ECU eller generatorn som inte orkar att skicka en konstant lina med ström, utan att det skickas stöt vis vilket kan ge det fenomen som du har nu,
MEN det är ytterst ovanligt

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]