Jag kollade länkarna lite grand.
Det var mycket "kvällstidningspolicy" där.
Så här det med igentäppta spridare och filter: Bensin innehåller många olika ämnen. Bland annat olika hartser. Om en bensinbil får stå oanvänd en tid så kan dom hartserna sätta sig på tankens insida och i bränsleledningar. Även gummislangar. Jag återkommer till det. När man sedan börjar köra på etanol så löser etanolen upp dom här hartserna och följer med i ledningarna. Där brukar det fastna i bränslefiltret och kanske i spridarna. När man har etanolkonverterat en bil, brukar det rekommenderas att byta bränslefiltret efter några veckor eller en någon månad. Om man vill ha järnkoll på detta så kopplar man en amperemeter på ledningen till bränslepumpen. Om strömmen ökar så sakta, så börjar filtret tätna igen. Då är det dags för ett nytt filter.
Nu pratar vi om blandtankning i den här tråden, då kommer sannolikt inte det här fenomenet så snabbt. (Konvertering = köra på 100% E85)
Sedan finns det andra "störmomentet". Det kallas för Rosa Klegg. Det kommer från dom färgämnen som tillsätts etanolen bl.a för att man skall se lågan om det brinner. (Kolla en låga från en T-sprit-brännare, t.ex en sådan som tandläkare har för att sterilisera sina verktyg. Lågan är näst intill osynlig) Det är alltså en bestämmelse som säger att ämnet skall finnas. Det här klegget kan se ut som något rosa geleaktigt och fastnar där det inte bör vara. Jag som körde blandtankat i mer än 5 år och numera kör en FFV på enbart E85 sedan snart 2 år, har aldrig upplevt något rosa klegg.
SEKAB som tillverkar etanol är medvetna om detta och dom jobbar på att minska risken för rosa klegg så långt det går.
Sedan har vi detta med läckande gummislangar. Förr var det en ganska skrämmande låg kvalitet på bränsleslangar. Dom sprack efter ett par år bara. I dag har alla nyproducerade bilar gummislangar av mycket bättre kvalitet som garanterat tål både bensin och etanol. Dock finns det tyvärr slangar av den usla kvaliteten. Biltema och Jula säljer en slang av märket JLO. Köp inte den! Det finns riktig som t.o.m är ISO-godkänd och märkt, och tål det som dom är avsedda för. Och dom är inte svåra att få tag i. Bl.a OK-Q8 har den i sina butiker. Den finns på många andra ställen också.
Nu var det detta med etanolen i slangarna. Slangarna sprack förr, och även nu med Biltemas och Julas produkter. Då kom det här hartset och "tätade" sprickorna från insidan. När sedan etanolen kom, så tvättades ju hartset bort och slangarna började läcka.
Det var detta som gav katastrofrubriker i kvällspressen i början på 2000-talet. T.o.m Svensk Bilprovning avrådde från att köra på etanol. När man fick ett brev med kallelsen och förslag på en tid, så låg det en broschyr med lite allmänna upplysningar om besiktningen. Där stog bl.a detta om brandfaran med etanol. Brandfaran torde vara mycket större med bensin och en läckande bränsleslang, eftersom bensin är mer eldfängt än etanol. Är en bränsleslang sprucken så är brandfaran överhängande oavsett vilket bränsle det är i den.
Uppmaningen från SvBP står inte kvar i dag. Och som sagt, moderna bilar har säkra slangar.
Det är mycket myter och förutfattade meningar om detta med etanol. Några som uttalar sig har aldrig prövat, visar det sig ofta. Om man vill veta mera så kan man söka info på:
http://www.baff.info/ eller
http://blogg.sekab.com/ samt
http://www.agroetanol.se/ Sedan finns ju
http://www.etanol.nu Där finns mer om det jag har skrivit nu plus mycket annan kunskap.
Det finns olika åsikter om det här. Och det är ju valfritt, men vill man pröva så brukar det ju vara två olika vägval. Det ena är att det är billigare än bensin. Det andra är miljön. Oavsett vilket vägval (åsikt) man har valt, så vinner man på båda om man kör på etanol.