Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
#635611
Då kan jag ge ett första kort utlåtande efter att ha tankat E85:

Imorse tankade jag 10 liter E85 och jag hade ganska exakt 30 liter V-Power i tanken. Bilen upplevs mycket piggare! Hur mycket som är placeboeffekt vet jag inte, men den svarar betydligt bättre.

Jag har idag kört 25 mil ToR till Elmia. Färddatorn visar 0,77, vilket är en normal siffra för mig vid landsvägskörning. Huruvida den stämmer överens med verkligheten vet jag inte. I en annan tråd här nämns det att färddatorn inte fattar att det är etanol i tanken.

Planen är att köra tomt i tanken på den här blandningen för att fylla upp 70/30 bensin/etanol.
#635620
Grattis!
Det vanliga vid blandtankning brukar vara att man börjar lite måttligt i första tankningen. Sedan ökar man förslagsvis med 5 liter för varje tankning. På så vis kommer man lätt fram till var gränsen för styrdatorn reglerområde ligger. Antingen tänds motorlampan eller så svarar inte bilen på gaspådrag så som man är van vid. Den kan gå lite ryckigt etc. etc. Detta är ofarligt, det är bara att återfylla med en slatt bensin igen, så kommer man ner i det blandningsläge där bilen gick bra tidigare. Har man skrivit upp sina tankningar eller sparat sina kvitton, så kan man ju räkna fram blandningsprocenten och gränsvärdet.
Som jag sa tidigare, det finns bilar som klarar 100% E85 och som inte är konverterade. Det beror ju på hur styrdatorn är inställd från början.
Du upplever bilen som piggare. Det är riktigt, du får ett bättre bottendrag med etanol. Jag vet inte så mycket om V-Power, men E85 har 104 oktan.
#635622
Jag var ute och gasade lite idag,och jag tyckte också att det var en märkbar förändring.
Tänkte jag skulle kolla med Torque appen sen vilka siffror den visar,så kan nån mer insatt
kolla.


Hittade en kort tråd på x40 nordic om just etanolblandning i våra källor,det bildas visst nån rosa gegga av etanolen
: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=433973

Liten längre tråd på Garaget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 236958&p=1

Sen löser etanolen visst upp beläggningar i tank/rör som kan ställa till problem med igensatt bränslefilter etc.
Senast redigerad av 2 Uninium, redigerad totalt 0 gång.
#635672
Jag kollade länkarna lite grand.
Det var mycket "kvällstidningspolicy" där.
Så här det med igentäppta spridare och filter: Bensin innehåller många olika ämnen. Bland annat olika hartser. Om en bensinbil får stå oanvänd en tid så kan dom hartserna sätta sig på tankens insida och i bränsleledningar. Även gummislangar. Jag återkommer till det. När man sedan börjar köra på etanol så löser etanolen upp dom här hartserna och följer med i ledningarna. Där brukar det fastna i bränslefiltret och kanske i spridarna. När man har etanolkonverterat en bil, brukar det rekommenderas att byta bränslefiltret efter några veckor eller en någon månad. Om man vill ha järnkoll på detta så kopplar man en amperemeter på ledningen till bränslepumpen. Om strömmen ökar så sakta, så börjar filtret tätna igen. Då är det dags för ett nytt filter.
Nu pratar vi om blandtankning i den här tråden, då kommer sannolikt inte det här fenomenet så snabbt. (Konvertering = köra på 100% E85)
Sedan finns det andra "störmomentet". Det kallas för Rosa Klegg. Det kommer från dom färgämnen som tillsätts etanolen bl.a för att man skall se lågan om det brinner. (Kolla en låga från en T-sprit-brännare, t.ex en sådan som tandläkare har för att sterilisera sina verktyg. Lågan är näst intill osynlig) Det är alltså en bestämmelse som säger att ämnet skall finnas. Det här klegget kan se ut som något rosa geleaktigt och fastnar där det inte bör vara. Jag som körde blandtankat i mer än 5 år och numera kör en FFV på enbart E85 sedan snart 2 år, har aldrig upplevt något rosa klegg.
SEKAB som tillverkar etanol är medvetna om detta och dom jobbar på att minska risken för rosa klegg så långt det går.
Sedan har vi detta med läckande gummislangar. Förr var det en ganska skrämmande låg kvalitet på bränsleslangar. Dom sprack efter ett par år bara. I dag har alla nyproducerade bilar gummislangar av mycket bättre kvalitet som garanterat tål både bensin och etanol. Dock finns det tyvärr slangar av den usla kvaliteten. Biltema och Jula säljer en slang av märket JLO. Köp inte den! Det finns riktig som t.o.m är ISO-godkänd och märkt, och tål det som dom är avsedda för. Och dom är inte svåra att få tag i. Bl.a OK-Q8 har den i sina butiker. Den finns på många andra ställen också.
Nu var det detta med etanolen i slangarna. Slangarna sprack förr, och även nu med Biltemas och Julas produkter. Då kom det här hartset och "tätade" sprickorna från insidan. När sedan etanolen kom, så tvättades ju hartset bort och slangarna började läcka.
Det var detta som gav katastrofrubriker i kvällspressen i början på 2000-talet. T.o.m Svensk Bilprovning avrådde från att köra på etanol. När man fick ett brev med kallelsen och förslag på en tid, så låg det en broschyr med lite allmänna upplysningar om besiktningen. Där stog bl.a detta om brandfaran med etanol. Brandfaran torde vara mycket större med bensin och en läckande bränsleslang, eftersom bensin är mer eldfängt än etanol. Är en bränsleslang sprucken så är brandfaran överhängande oavsett vilket bränsle det är i den.
Uppmaningen från SvBP står inte kvar i dag. Och som sagt, moderna bilar har säkra slangar.
Det är mycket myter och förutfattade meningar om detta med etanol. Några som uttalar sig har aldrig prövat, visar det sig ofta. Om man vill veta mera så kan man söka info på: http://www.baff.info/ eller http://blogg.sekab.com/ samt http://www.agroetanol.se/ Sedan finns ju http://www.etanol.nu Där finns mer om det jag har skrivit nu plus mycket annan kunskap.
Det finns olika åsikter om det här. Och det är ju valfritt, men vill man pröva så brukar det ju vara två olika vägval. Det ena är att det är billigare än bensin. Det andra är miljön. Oavsett vilket vägval (åsikt) man har valt, så vinner man på båda om man kör på etanol.
#635681
Rådlös skrev:Jag kollade länkarna lite grand.
Det var mycket "kvällstidningspolicy" där...**massa bra text
Ja det är ju en massa skrämselpropaganda på många forum,så ett tack för mkt bra info från dig.
Vi är förmodligen många som läser det och tycker det är bra information.
Användarvisningsbild
av Camel
#635693
Rådlös skrev:
Ett bra och informativt inlägg! :-)-)
#635716
Är man rädd för det rosa klägget så kan man ju alltid följa tillverkarnas råd av etanolbilar, att tanka en full tank bensin var 4:e tank eller en gång i månaden beroende på hur mycket man tankar.
Blandtankar man så är detta nog ej nödvändigt.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]