- sön 10 jun 2012, 09:39

Men bytte igår och det var tankarmaturen som felade!
Tack så hemskt mycket för alla råd, ska åka å tanka upp kärran fullt nu!!
teddysoft skrev:Ingen fråga är dum om man inte har kunskapDet gick ett bra tag innan jag tog mig i kragen och bytte tankarmaturen, har åkt runt med en extradunk i några månader nu!
clain skrev: Men då kommer ytterligare lite dumma frågor nu kanske, men varför två bränslepumpar?Du har en elektrisk pump i själva tanken (bränslearmaturen) som skickar
bränsle upp i rören, sedan för att få bränslet vidare
till motorn så finns det en extra (vad jag har lärt mig) utanför tanken för att
ge lite mera fart.
clain skrev:Och så slutligen, hur kommer man åt tankararmaturen dvs vart är den belägen och går det att komma åt den för att se om den är kaputt, innan man läger ut rätt mycket pengar på en ny.. ?Det du ska göra är att fälla ner ("upp" sitdelen) baksätet så du kommer åt
mattan under, där kommer du att se en kåpa med fyra bultar.
När du har skruvat bort kåpan så kommer du att se "toppen" av bränslearmaturen,
och om jag läser (VADIS) rätt ser du två stycken bränslerör och en strömkontakt.
Sitter så här: bränslerör på höger sida, i mitten sitter strömkontakten och bränslerör på vänster sida.
När du har kopplat bort detta, så skall du skruva lös själva armaturen motsols och sedan är det
bara att dra armaturen försiktigt uppåt.
clain skrev:Var f.ö ute och sökte på nätet lite nu för att se vad en tankarmatur går loss på och om det är någonting som går att byta själv.Om det nu är armaturen som är trasig,
Hittade denna på meca.se, är det var som behövs ifall det är tankarmaturen som spökar?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
-Andreas
så är det rätt produkt du har givit länk till.
Självklart kan man byta ut bränslearmaturen själv :) ,
det kan vara lite bökigt om man aldrig har gjort det förut.
/Ted

Men bytte igår och det var tankarmaturen som felade!
Tack så hemskt mycket för alla råd, ska åka å tanka upp kärran fullt nu!!