Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Oljan i växellådan kan också spöka.
Går växlarna i trögt eller inte alls vid kall bil
men fungerar efter varmkörning 10min/kvart
är det dags för byte av olja i lådan.Se till få rätt
viskositet på oljan,fel olja kan måsta varmköras innan
växlarna går lägga i.
(varit med om bil där oljan sakta droppat ur lådan
och den var tom-samma problem)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Min bil har också blivit trögväxlad nu när det är kallt.
Dock så är både växellådsolja och kopplingen bytt för ca 2 år sedan så jag vetefasen vad problemet är.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Nightmare89 skrev:Det där med att lådan inte går/ e trög att växla på vintern kan du läsa om här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 29#p613529

Driver bilen då? prova med 1an i på öppen plats å se om den studsar fram såntfal så kan vi ju utesluta att lådan e paj.

får nog samma grej, när jag startar bilen på morgonen när det är 15 minus så får jag in 1'an men tvåan går inte in direkt, trycker ner kopplingen och tvingar i tvåan med arm-kraft och hör hur växellådan typ slirar? som om jag växlar utan kopplingen? detta händer bara när det är vid riktiga kall starter och det brukar mjukna upp efter att jag kört med bilen i 5 minuter?

funderar själv på ifall jag har förlite växel-låds-olja för det gnisslar när jag vill lägga i växlarna.
av matrixen4
Halloj alla!

Tack än en gång för alla kloka råd och tips!
Ville meddela att det var luft i systemet.
Mekonomen bilverkstad tog 391:- för kalaset och nu fungerar allt som det skall!
(dock är jag lite fundersam på varför det kom in luft i systemet till en första början!)
Kanske något är knasigt i alla fall? Nej nu hoppas jag på att den håller ett tag.
Vill även anmärka att det blev bättre av endast en påfyllning av olja som NicklasJR tipsade - men det som löste problemet var avluftningen!

Ha det gött allihopa!
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]