Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gör som jag gjorde. Konvertera ENBART helljuset till Xenon och köp bra halogenlampor till halvljuset. Du kommer få bra ljus och inte reta någon...
ÄRRet skrev:Gör som jag gjorde. Konvertera ENBART helljuset till Xenon och köp bra halogenlampor till halvljuset. Du kommer få bra ljus och inte reta någon...
Grejen är att jag vill ha bättre ljus, trodde dock att det var olagligt även i helljuset? Så fruktansvärt trött på att inte se någonting när man åker landsväg (svärmor och svärfar bor ut mot landet). Heljuset på bilen är OK, dock inte halvljuset. När man bländar av så ser man fan inte ett piss. Därför vill jag ha xenon, inte ENBART för att bilen ser "bättre" ut.

Jag måste säga att jag blir bländad av fabriksmonterade xenon. Sen ser man 2/7/940's med Xenon, som man inte blir bländade av tack vare att det lyser mest neråt känns det som.

Då kanske man kan tycka att jag bör köpa ny bil, fine, det skulle jag kunna göra men har inte råd med det just nu, därför går jag på det billigaste alternativet, konvertering. Kan vara fel av mig att tänka så men jag måste göra något åt det förbannade halvljuset.

Följdfråga. Hur starka halogen lampor får man ha? Finns det någon speciell sort som någon testat där dom är nöjda med "endast" halogen?

Tack för svar, och jag ber om ursäkt om jag gjort någon upprörd.
Gränsen för dig ligger väl på 55w halogen för att vara laglig. I helljus får du stoppa i xenon lagligt.
Jag säger så här, stoppa i 35w xenon i halvljus och ställ ner strålkastarna om det bländar med traffikanter.

För övrigt är det någon som vet om bilprovningen kontrollerar höjdjusteringen på bilar med xenon från fabrik? Tycker man möter många originalare med bländande ljus.

Även jag stör mig inte på bilar med xenon konvertering, halvljus plus dimljus osv

Jag anser att har man dåligt ljus är de väl inte mer än rätt att investera i ett bra ljus? Logiskt tycker jag, sen att det är olagligt är en annan fema.
Det är inte lagligt att konvertera några ljus överhuvudtaget, varken hel eller halv. Helljuset brukar dom se mellan fingrarna på, halvljuset är inte bra att konvertera och varför ens göra det om man nu måste "ställa ner om dom bländar"? Då har man ju bara ett starkt ljus precis framför bilen som gör att allt annat längre bort verkar ännu mörkare.

Nä, gör "rätt" istället och konvertera helljuset och peta i bättre eller starkare halvljuslampor. Starkare är inte heller lagligt, men borde inte förstöra ljusbilden som en xenonkonvertering alltid gör. Är strålkastarna friska för övrigt? Kan ju vara att dom är matta i reflektorerna och glasen blästrade.

35W xenon räcker långt i helljuset..
Det ljusa ska föreställa rätt inställning. Får man det till så, bör man inte ha några problem.
Då jag testade stoppa i H7R (Xenon) har ljusbilden blivit som jag visar inkl det mörkblåa!
Med vanliga H7 xenon, ännu värre. Då var det bara att plocka bort det. Men ni andra får görA SOM NI VILL.

Bild
breakdown89 skrev: Jag säger så här, stoppa i 35w xenon i halvljus och ställ ner strålkastarna om det bländar med traffikanter.
Vad är det då för vits med att konvertera till fulxenon? Då får du bra ljus precis framför bilen, men ingen räckvidd. Du får sämre än med halogen.
breakdown89 skrev: Jag anser att har man dåligt ljus är de väl inte mer än rätt att investera i ett bra ljus? Logiskt tycker jag, sen att det är olagligt är en annan fema.
Och jag anser att du har en mycket konstig uppfattning av vad man "har rätt till". Vilka andra lagar och bestämmelser har man "rätt till" att bryta mot för att man anser det vara "logiskt"?
Sannolikt inte eftersom KKR har en 1.8F. Rätt kass trimpotential i den ;)
Nu ska vi vara snälla. Min bil går ju som en raket vet du väl, trots att den inte är trimmad. :roll:
Vad nu trimmet skulle ha haft för betydelse. Det är inget som förstör andra bilisters möjligheter att se ordentligt.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]