Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#604747
Naesstrom skrev:
MartinS skrev:Det är enklare att göra om till lampor med den fempoliga kontakten, den skulle jag köpa om jag var i dina kläder.
/Martin
Trodde jag inte du skulle säga, din guide kör väl med 4polig om jag minns rätt :D

Du tror med andra ord inte att det är någon övrigt skillnad i den fysiska formen, så länge den passar är jag nöjd!
Det fanns inte så mycket begagnat att tllgå när jag gjorde detta år 2000, så jag fick ta vad jag fick tag på.

Alla årsmodeller passar rent fysiskt, det skiljer vad det gäller passformen är blinkersen.

/Martin
av Naesstrom
#604752
Vad är det som skiljer mellan 4 & 5, kommer inte på vad det kan vara som saknas på den med "bara" 4 kontakter!

Menar du passformen blinkers - lampa eller blinkers - bil som skiljer?
Användarvisningsbild
av MartinS
#604858
Naesstrom skrev:Vad är det som skiljer mellan 4 & 5, kommer inte på vad det kan vara som saknas på den med "bara" 4 kontakter!

Menar du passformen blinkers - lampa eller blinkers - bil som skiljer?
Med fempoler har du två separata kablar (plus och minus), på fyrpolig delar parkeringsljuset matning med de andra lamporna.

Det ärnolika framskärmar på fas1 och fas2, så det är olika blinkers.

/Martin
Användarvisningsbild
av johnnype
#605231
Jag löste det hela med 1st Växlande relä per stråkastare.. men det är runt 6år sen så jag har ingen ritning eller liknande och bilen är såld :roll: Men sätter man sig ner o tänker lite så räcker det med 2st växlande från biltema för att gå från H4 till H7/H7 4polig utöver kontakdon och kabel förstås. Jo, jag drev det hela på strömmen som redan gick till H4 lampan så ingen extra 12V kabel heller.
av Naesstrom
#605371
Ah det låter ju smidigt med faktiskt, och sparar lite plats!
Får se om man orkar lista ut ett nytt kopplingsschema för växlande reläer helt enkelt :D
av Naesstrom
#607734
volvos60f skrev:Hej, kan man sätta blåa lampor ist för vanliga vitta/gula h7 55w på en s60 2003
Hur menar du nu... du inser att du skrev frågan i en konverteringstråd för att ersätta H4 med H7 på en x40, menar du vanliga gamla lampor eller xenon t.ex?

Om du bara vill byta ut dina xenonlampor mot några med ett annat gradtal (Kelvin) t.ex. 4300 mot 8000 så borde det inte vara några problem som jag har förstått det!
av Naesstrom
#609516
Så, det blev en tur till skroten istället då jag plötsligt såg att en i närheten hade 2 hemma för bara 650:-/st, kollade upp först så att det inte var några original på den modellen... ville inte ha några som var fulla med stenskott :D
Bild

Enda nackdelen var att killen som monterat dom före mig inte hade fixat fram kontakter utan skarvat ihop det själv på baksidan istället:
Bild

Så om jag inte hittar några bra 5-poliga kontakter får jag helt enkelt skarva med!

Men, nu till 2 små frågor, är det något jag bör tänka på när det gäller kopplingen eftersom det är 5-polig jag har nu och måste man ha 4mm2 kabel från reläerna eller räcker det med 2,5?
Användarvisningsbild
av MartinS
#609528
Kolla hur klena kablar det är inne i strålkastaren så ser du att vad som helst fungerar :) Kör med 1,5mm2, det blir fint.

Nya kontakter hittar du hos närmaste volvoåterförsäljare men det ser ju ut som att du kanske kan återanvända de som är, en lödkolv och lite krympslang så blir det fint! Eller sitter det ingen kontakt? Svårt att se på bilden.

Fick du med höjdmotorerna? De är olika på H4/H7 modellerna.

/Martin

/Martin
av Naesstrom
#609532
MartinS skrev:Kolla hur klena kablar det är inne i strålkastaren så ser du att vad som helst fungerar :) Kör med 1,5mm2, det blir fint.

Nya kontakter hittar du hos närmaste volvoåterförsäljare men det ser ju ut som att du kanske kan återanvända de som är, en lödkolv och lite krympslang så blir det fint! Eller sitter det ingen kontakt? Svårt att se på bilden.

Fick du med höjdmotorerna? De är olika på H4/H7 modellerna.

/Martin
Tänkte mest så slipper jag köpa så kopiöst många typer av kabelskor... kör med 2,5 så blir det lite lagom :D, tror det är det som sitter redan på reläsocklarna i alla fall!

Nej, kollade inte inne i lampan men det är bara sladdar plus skarvhylsor som hänger ut, troligtvis har han plockat bort kontakten och satt dit en egen lösning med en gummi-skiva som det såg ut! jag skarvar dit dom nya tills jag hittar en bra lösning när det blivit varmare ute!

Det där med höjdmotorerna var ju en bra ide... tänkte jag inte alls på!
Finns det något krav att man skall kunna ändra det innifrån? jag kör inte med så tung last så när dom väl är inställda borde det fungera bra!
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]