Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tacksam för alla svar!
Jag ska testa skruva ut lambdasonden och får se hur det funkar.
uffe_hudik skrev:En volvo/bilia verkstad borde kunna läsa ut felkoderna
Eftersom jag inte kan köra bilen och jag har ca 3 mil blir det inte det. Hur mycket hade det kostat? Kan jag lämna in bilen och bara be om felkoderna utan några reperationer?
qan skrev:Något av Lamdasond, map-sensor, vevaxelgivare bör det ju vara. Vad händer om du gasar när den är kall? Du kan testa om det är lamdan genom att koppla ur kontakten till den -bilen ska gå bra/ok utan den.
När jag gasar när bilen är kall funkar allt som det ska. Ingen lambdalampa lyser och går som en klocka.
MechaniX skrev:När motorn är kall går den på fasta värden i datorn (open loop) för att sen när den blir tillräckligt varm gå över i closed loop och tar då värden från alla olika givare. Troligen så är främre lambdasonden ihjäl och den reglerar inte bränslet rätt, men för att vara säker så läs ur felkoderna.

Att koppla ur lambdasonden hjälper knappast, är inte värdena från den redan fel så blir det inte mer rätt utan några värden alls..
Okej, jag kollade på biltema och den felkodsavläsaren, hur vet jag om den funkar till min bil?
PapaEcho91 skrev:Idag testade jag koppla ur den främre lambdasonden, bara elkontakten inte själva lambdan som sitter på avgasröret.

Det var ingen skillnad?
Förslag?
När du hade den urkopplad lös väl lambdalampan direkt, eller?
jag hade för något år sedan att min lambda lampa lys efter att man kört ca 2-3 km
när den börjat lysa så ryckte bilen till i mellanåt och svara inte på gasen.
köpte en ny lampda-sond universal modell och satte dit, efter det var det inga problem.
Bosch-lambdor med originalkontakter hittar ni till hyfsat pris på skruvat.se. Brukar lösa de flesta problem i det avseendet att byta den främre. Kolla även bultarna till grenröret. Lossade sådana (tycks vara ett vanligt problem) kan också spöka till det med tänd motorstyrningslampa.
Okej! Här kommer jag med lite mer testresultat!

Kopplar ur lambdasond kontakten,
kopplar på batteriet,
startar bilen,
tomgång ca 10 min,
lambdalampan tänds efter 2 min (men bara när jag gasar),
inget problem har uppstått förutom att bara lampan lyser, inget fel på tomgång eller ryck,
jag kör med bilen 2,5km utan problem
när jag kommer till 3km känner jag lite "små ryck", men kan köra med bilen (inga såna jätteryck som innan)
parkerar bilen.

Kopplar ur batteriet,
kopplar in lambdasonden och batteriet,
samma symtom som ovan, förutom att jag kör 5km utan att det rycker något! (kan det vara för att den har varit igång längre kanske)

Slutsats: Bilen reagerade annorlunda när jag startade med lambdasonden urkopplad. Fungerar bättre, nästan inga ryck alls, bara mindre ryck efter några km. Ska fortsätta testa.
förtydligande: lampan heter inte lambdalampa, utan MIL-lampan (felkodslampan)

hoppas det fixar sig! men till nästa gång se till å få felkoderna lästa först
för 99 av 100 blir det dyrare å byta del för del,
MEN just när det gäller felkod lambda så är det oftast inte lambdasonden i sig som är problemet !
brukar va "typ" allt annat.. som du säkert läst i andra trådar!
så när mekanikern säger byt lambda så ska du dra öronen till dig!

lycka till !

mvh bengt
@rudarmy
Jag vill skaffa en felkodsavläsare men jag vet inte vilken! Jag är rädd att jag pungar ut pengar på en felkodsavläsare som inte kan läsa min bil. Eftersom jag HAR testat läsa felkoder, om du läser i tidigare inlägg.
Hjälp mig skaffa rätt felkodsavläsare! Jag har Volvo VADI på datorn, men jag måste skaffa en kabel, tänkte testa om det funkar.

Jag vill helst inte köra till en verkstad efter som när som helst kan bilen börja rycka och jag står till vid vägkanten med varningsblinkers, jobbigt att bogsera också eftersom närmsta verkstad är 4mil härifrån.

Dessutom, lär det väl smälla på ganska rejält i plånboken bara för att läsa felkoder hos en verkstad? Om dom läser felkoder vill dom ju reparera det också! Eller kan man välja att dom inte ska reparera och bara läsa?
Hur mycket kostar det?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 PapaEcho91, redigerad totalt 0 gång.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]