- sön 13 nov 2011, 10:20
Tacksam för alla svar!
Jag ska testa skruva ut lambdasonden och får se hur det funkar.
Jag ska testa skruva ut lambdasonden och får se hur det funkar.
uffe_hudik skrev:En volvo/bilia verkstad borde kunna läsa ut felkodernaEftersom jag inte kan köra bilen och jag har ca 3 mil blir det inte det. Hur mycket hade det kostat? Kan jag lämna in bilen och bara be om felkoderna utan några reperationer?
qan skrev:Något av Lamdasond, map-sensor, vevaxelgivare bör det ju vara. Vad händer om du gasar när den är kall? Du kan testa om det är lamdan genom att koppla ur kontakten till den -bilen ska gå bra/ok utan den.När jag gasar när bilen är kall funkar allt som det ska. Ingen lambdalampa lyser och går som en klocka.
MechaniX skrev:När motorn är kall går den på fasta värden i datorn (open loop) för att sen när den blir tillräckligt varm gå över i closed loop och tar då värden från alla olika givare. Troligen så är främre lambdasonden ihjäl och den reglerar inte bränslet rätt, men för att vara säker så läs ur felkoderna.Okej, jag kollade på biltema och den felkodsavläsaren, hur vet jag om den funkar till min bil?
Att koppla ur lambdasonden hjälper knappast, är inte värdena från den redan fel så blir det inte mer rätt utan några värden alls..