Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kronet
#597158
Jahapp...

Har nu bytt olja, filter, rengjort insug + spjäll. Tändstiften är rengjorda, såg tydligen bra ut. Har även provat att spruta in vatten med blomspruta och varvat ur motorn. Nu har HC värdet letat sig ner från 260 till mellan 95-150 (pendlar från och till beroende på lambdavärdet som ibland rusar iväg över 2! och ibland kommer ner till 0,99). Blir att besiktiga skiten idag och hoppas på mirakel! Det kommer ju troligen inte att gå...

Är det någon som har erfarenhet av att dunka i ett par liter Karburatorsprit i tanken och på så sätt sänka värdet temporärt?! Funkar det? Eller är det bara dumt på en GDI.

Mvh
Matty
av kronet
#615895
kronet skrev:Jahapp...

Har nu bytt olja, filter, rengjort insug + spjäll. Tändstiften är rengjorda, såg tydligen bra ut. Har även provat att spruta in vatten med blomspruta och varvat ur motorn. Nu har HC värdet letat sig ner från 260 till mellan 95-150 (pendlar från och till beroende på lambdavärdet som ibland rusar iväg över 2! och ibland kommer ner till 0,99). Blir att besiktiga skiten idag och hoppas på mirakel! Det kommer ju troligen inte att gå...

Är det någon som har erfarenhet av att dunka i ett par liter Karburatorsprit i tanken och på så sätt sänka värdet temporärt?! Funkar det? Eller är det bara dumt på en GDI.

Mvh
Matty
Till slut löste det sig. Jag lät byta katalysatorn och värdet droppade till 1. :-)-)

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]