Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kommer inte ihåg att det var något problem med storlekarna där, är det de med sånt där blått "låsgummi" som man ska byta mot nya varje gång man har loss de så kanske de har bytts mot någon skum modell...
chleide skrev:skulle byta skivor bak och belägg men vad f.n är det för bult oket sitter med varken 13 mm för liten eller 14 mm för stort är det tum strl på en svensk bil??
Det samlas en del sand och smuts där. Testa att borsta rent skruvarna ordentligt, så ska en 13mm hylsa passa.
På svågerns S40-00:a passade en 12mm hylsa på, så pass rostiga var dom... Det blev nya vid återmonteringen.

/Martin
Oj 12mm bara...

Jag är på det igen, utslitet belägg vänster bak, det är ju inga problem att lossa bultarna som sitter i glidpinnarna (där det finns mothåll) så att man får loss oket och sedan skruva in cylindern samt peta i nya belägg... Men de två som sitter i fasta delen av oket - ett mindre helvete. Hade inte loss dessa senast eftersom jag inte bytte skivan men nu ville jag byta den med och det blir ju en aning knepigt om man inte får loss de där. 13-nyckel går på men får inget grepp, skallarna ser inte sexkantiga ut - de har väl suttit sen den monterades 1999...

Som vanligt är det ju helg, inte kan man fixa fram delar, bilen står ju dessutom upp-pallad.

Vet inte vad jag ska hitta på nu, bultarna måste av, man kunde möjligen få av skallarna så man fick loss grejorna, det är dock lite trångt att komma åt med vinkelslipen. Sen är det väl samma historia på andra sidan kan man gissa... ;-)

Någon som sitter inne med bra tips? Jag är ingen bilmekare annat än av nödvändighet, det är elektronik som gäller...
e5frog skrev:Oj 12mm bara...

Jag är på det igen, utslitet belägg vänster bak, det är ju inga problem att lossa bultarna som sitter i glidpinnarna (där det finns mothåll) så att man får loss oket och sedan skruva in cylindern samt peta i nya belägg... Men de två som sitter i fasta delen av oket - ett mindre helvete. Hade inte loss dessa senast eftersom jag inte bytte skivan men nu ville jag byta den med och det blir ju en aning knepigt om man inte får loss de där. 13-nyckel går på men får inget grepp, skallarna ser inte sexkantiga ut - de har väl suttit sen den monterades 1999...

Som vanligt är det ju helg, inte kan man fixa fram delar, bilen står ju dessutom upp-pallad.

Vet inte vad jag ska hitta på nu, bultarna måste av, man kunde möjligen få av skallarna så man fick loss grejorna, det är dock lite trångt att komma åt med vinkelslipen. Sen är det väl samma historia på andra sidan kan man gissa... ;-)

Någon som sitter inne med bra tips? Jag är ingen bilmekare annat än av nödvändighet, det är elektronik som gäller...
En tum nyckel brukar gå bra att knacka på, förslår att du även tar en hammare och en rund stång och slår på bulten, hårt. :-)-)
(Köp alltid nya bultar när du fixar med volvo, min erfarenhet!!
Har tyvärr inga tum-nycklar, har aldrig haft behov.

Det fanns ingen annan råd än att slipa ner bultskallarna med vinkelslipen, sedan bända loss oket/fästet och därefter slipa två plana ytor så man kom åt att lossa de med skiftnyckel - så nu är det loss, dags att ragga nya bultar. Går dessa att köpa från andra ställen än Bilia? 22mm från undersidan av skallen, cirka 13mm med gänga, mörkgrå till färgen och inte en strimma av rost någonstans på kvarvarande del.

Skruvat säljer fästet, med styrpinnar och damasker (även om de nu påstår att den inte passar min bil så ser det likadant ut):
https://www.skruvat.se/Hallare-bromsok-P362923.aspx
Bild

... säljer de då bultarna man fäster detta med?

Undrar också var man ska peta på de här små fåniga sakerna som låg med i asken med belägg:
https://www.skruvat.se/Monteringssats-P20568.aspx
Bild

För övrigt så suger skruvat.se, spelar ingen roll att man tryckt in sin bilmodell, man får upp en massa delar som inte passar den ändå.
Senast redigerad av 1 e5frog, redigerad totalt 0 gånger.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]